25. januar 2021
Bent Fischer-Nielsen. Arkivfoto.
Bent Fischer-Nielsen. Arkivfoto.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Ændringer af afgifter vil gøre kommunen mere grøn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Ændringer af afgifter vil gøre kommunen mere grøn
Debat Fredensborg - 30. november 2020 kl. 06:00
Af Bent Fischer-Nielsen, Sølystparken 2, Nivå, medlem af SF

Jeg har boet i kommunen siden 1975 og har siddet i Karlebo Byråd for VS 1978-1984. Jeg regner med at blive kandidat for SF til KV21. Jeg har skrevet lærebøgene "Kommunalpolitik" og "Vælgeradfærd og statistik" til gymnasiet. Jeg kan kontaktes på 2557 4152 og har netop oprettet en side på facebook som "Politisk kandidat", hvor jeg hver torsdag vil komme med en politisk kommentar "Torsdagskommentaren".

Højere co2-afgift og lavere elafgift vil gøre kommunen mere grøn.

Vi har i kommunen mange olie- og gasfyr, der bidrager til den globale opvarmning. Vi ser kun få elbiler og langt flest benzinbiler, der forværrer klimaet. Hvis vi skal have nedbragt vores CO2-udslip i Fredensborg Kommune, vil det hjælpe meget, hvis Folketinget vedtager at forhøje CO2-afgiften og sænke elafgiften.

På en måde er det meget enkelt: Vi skal have nedbragt CO2-udslippet for at bremse den globale opvarmning. Den mest effektive måde at gøre det på er at forhøje afgiften på vores udslip. Så bliver det dyrere for den, der fortsætter med at udlede meget CO2, men billigere for den, der nedsætter sit udslip. Det gælder uanset, om det er en virksomhed eller vores boliger og biler.

Med en højere afgift vil det bedre kunne betale sig at få efterisoleret boligen, bruge solvarme eller skifte et nedslidt olie- eller gasfyr ud med en varmepumpe. Det vil bedre kunne betale sig at bruge sol- og vindenergi til fjernvarme.

Til gengæld skal elafgiften sættes ned, da el primært baserer sig på vedvarende energi. En lavere elafgift vil motivere os yderligere til at gå over til varmepumper og elbiler.

En højere CO2-afgift rammer umiddelbart socialt skævt og udfordrer virksomhedernes konkurrenceevne. Det kan løses med den lavere elafgift, en grøn check eller en skattelettelse, og at CO2-afgiften forhøjes gradvist frem til 2030. Men vi skal i gang nu!

Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?