24. oktober 2020
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Syv minutter om at misforstå et projekt!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Syv minutter om at misforstå et projekt!
Debat Faxe - 09. september 2020 kl. 11:58
Af Dansk Folkepartis byrådsgruppe i Faxe

Dansk Folkeparti er ikke i mod nordvendte ramper på motorvejstilkørslen ved Nielstrup! Vi er heller ikke i mod, at Rute 54 mellem Rønnede og Næstved bliver erstattet af en motorvej, eller at den nye Stevnsvej bliver bygget.

Men det er Dansk Folkepartis overbevisning, at disse projekter ikke skal finansieres med kommunale kroner.

Dansk Folkeparti arbejder for, at den tunge trafik skal væk fra det sydlige bycentrum i Haslev, herunder Køgevej, Bråbyvej og Moltkesvej til Gisselfeldvej.

Derfor har vi i 2019 forhandlet os frem til en aflastning af bydelen ved at projektere en vejforbindelse mellem Ny Ulsevej og Køgevej. Det også denne løsning, som den store trafikanalyse fra 2015 udpeger som den rigtige for at aflaste Haslev by.

I 42 år har der været udlagt en vej øst om Haslev, som i takt med byens og trafikkens udvikling kunne opføres i god ro og orden, når nødvendigheden og tiden til omlægning kom.

Tiden er kommet nu. I takt med erhvervsudviklingen i kommunen - af f.eks. svineproduktion og overgang til gødskning med slam fra biogasanlæg - er lastvognstrafikken steget markant. Vi ønsker i Dansk Folkeparti at denne tunge trafik ledes udenom bycentrum til gavn, glæde og sikkerhed for dem, som bor og opholder sig i området, samt for de mange skolebørn og øvrige bløde trafikanter, som benytter disse, nu tungt belastede veje, vi nævner.

I Dansk Folkeparti lytter vi altid til borgerne, men vi prioriterer også initiativer, som gavner almenheden i kommunen. Byplanlægning er ikke nogen nem disciplin, slet ikke den del der handler om trafikal infrastruktur, men i dette tilfælde er vi ikke i tvivl: Lastbilerne skal ud af byen, så risici, støj og dieselos minimeres. og dette forhold kan end ikke nord-, øst- eller vestvendte ramper ved motorvejsafkørsel 36 afhjælpe.

Alle vil få rig lejlighed til at blive hørt, når offentlighedsfasen omkring projektet starter op, og vi vil lytte til alle forslag, der kan forbedre projektet, men at tro, at de nordvendte ramper kan afhjælpe de problemer, vi beskriver her, er der ikke fagligt grundlag for.

Vi bekymrer os ikke om, at hr. og fru Haslev kan nå motorvejen på syv minutter, men om hr. og fru Haslevs børn kan sendes i skole og i byen, uden at skulle udsættes for en risiko fra tung, massiv og uvedkommende trafik i Haslevs indre bydele.

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?