7. december 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Replik om tunnel-tanker ved banen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Replik om tunnel-tanker ved banen
Debat Faxe - 04. oktober 2019 kl. 17:31
Af Sigurd Bak Christensen Røn Alle 26, Haslev
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kære Michael Christensen
Tak for respons omkring trafikinvesteringer i kommunen.

Jeg er glad for at du erkender at dine udtalelser i tirsdags omkring flere togpassager ikke holder vand i forhold til faktuel viden.

Det er som sagt Banedanmarks plan at halvere antallet af 'bomnedlukninger' i fremtiden.

Det er i øvrigt også næsten udelukket at kunne gennemføre meget mere end halvtimes-drift på en enkeltsporet jernbane med de givne stationers afstande og stop ved alle.

Hvis Faxe kommune væltede sig i penge, kunne en nordøstlig biltunnel under banen måske være relevant.

Desuden skal trafikken gennem sådan en tunnel jo også senere passere lyskrydset ved banen og giver derfor ikke nævneværdig aflastning af dette - og slet ikke noget, der berettiger en anlægsinvestering på 30 til 50 millioner kroner.

Desuden findes der jo allerede en alternativ vej under banen for ambulancer mv. ad Vestre Ringvej.

På den korte bane vil en gang- og cykel-tunnel under banen ved Stationen/'Posthuset' give langt mere positiv effekt i forhold til den adskillelse af de to bydele, som du mener der er.

Jeg er helt uenig med dig i, at de usammenhængende foretagne småjusteringer af lyskrydset i 2017 kan kaldes en optimering, måske snarere tværtimod.

(Fx. er der fjernet 2 højresvingspile, halvdelen af lamperne er LED og den anden halvdel glødepærer med tilhørende vedligehold, ligesom skiftetiderne er helt uden føling med den aktuelle trafik).

Med en moderne, intelligent styring kan der opnås en langt smidigere trafikafvikling og det til en brøkdel af hvad en biltunnel vil koste!

Lad mig citere fra Faxe Kommunes trafikanalyse fra 2015:

»Etablering af en østlig underføring med forbindelse til Energivej og Søndre Jernbanevej samt Søndre Jernbanevejs forlængelse nordøst om Haslev til Ringstedvej vil ikke biddrage til forbedring af fremkommeligheden i det dobbelte signalanlæg ved jernbanen. Det skyldes, at de fleste trafikanter vil køre gennem krydset ved Energivej, fordi det i scenarie 2 er den eneste mulighed og i scenarie 3 og 4 fordi den nordøstlige omfartsvej er en forholdsvis stor omvej for de fleste.«