24. oktober 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Omfartsvejen spild af borgernes penge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Omfartsvejen spild af borgernes penge
Opdateret 14. september 2020 kl. 10:15
Debat Faxe - 13. september 2020 kl. 12:40
Af Lissie Andréa Skuderupvej 5, Faxe

Al politik handler om prioriteringer. Når der skal lægges kommunale budgetter, skal de lokale politikere finde ud af, hvordan pengene bruges mest fornuftigt, så de kommer flest muligt til gavn.

Af den offentlige debat fremgår det, at partier fra blå blok påtænker at afsætte 40 millioner kroner i det kommende budget til en omfartsvej ved Haslev. Det kan lyde sympatisk, men der er måske alternative veje at gå for at løse udfordringerne?

Inden for den igangværende valgperiode fremlægger den socialdemokratiske regering en infrastrukturplan på ikke mindre end 70 milliarder kroner. Vi ved endnu ikke, hvordan det vil gavne os her i Faxe Kommune, men blandt de mulige projekter, som er nævnt i regeringens udspil fra sidste år, er der flere lokale og regionale tiltag. Er det så klogt at gå i gang med kæmpe anlægsprojekter, som måske ikke passer ind i en storstilet plan, der kommer i nærmere fremtid?

At anlægge en omfartsvej, uden at kende det store billede, er i vores øjne direkte uansvarligt.

I Socialdemokratiet er vi for færdselssikkerhed og imod tung trafik i byerne.

Vi støtter etablering af nordvendte ramper af mange årsager. Med de ekstra ramper kan vi køre af og på motorvejen både nord og syd for Haslev.

Desuden kan byrådet frit vedtage, at lukke adgangen for tung trafik på Bråbyvej og lede den tunge trafik uden om Haslev by - en lille investering til stor fordel for børnene på cykel og de naboer, som i dag er plaget af trafikken. Og så er det slet ikke nødvendigt med en omfartsvej til 40 millioner kroner, som så fx kan bruges til den nye svømmehal.

Sidst, men ikke mindst, skal vi se trafikområdet som en helhed. Nye veje bør behandles i tilknytning til kommuneplanen, det vil sige inklusiv offentlige høringer, hvor borgerne kan komme til orde.

I kommuneplanen vises vejløsninger også i forhold til den offentlige transport. Med den nye Lille Syd (Næstved-Haslev-Køge-København) får vi 38 minutters transporttid i tog til hovedstaden, hvortil mange dagligt pendler. Ligesom toget på Østbanen (Faxe Ladeplads-Hårlev-Køge-Roskilde) også forbinder os med omkringliggende kommuner. Elektrificeringen af togtrafikken påvirker privatbilismen og fremtidens behov for at køre i bil. Lokale projekter skal ses i en større sammenhæng.

Så kære politikere - sæt jer nu sammen og vis vejen for fælles ansvarlige løsninger for både nutidens og fremtidens udfordringer.

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?