27. februar 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kvalitet i sagsbehandlingen kræver handling nu

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kvalitet i sagsbehandlingen kræver handling nu
Debat Faxe - 11. februar 2020 kl. 10:17
Af Henrik Friis Rønne Allé 9, Karise Byrådsmedlem, SF
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

SF ønsker i den grad, at vi har kvalitet i sagsbehandlingen i Faxe Kommune.

Det er der glædeligvis i langt hovedparten af sager, men der er også eksempler på det modsatte. Dette fremgår således af borgerrådgiverens årsrapport, der omtaler situationer, hvor borgere ikke bliver mødt med det rette menneskesyn, ikke tilstrækkeligt bliver inddraget i sagsbehandlingen og måske ikke får overbragt afgørelsen i en ordentlig form.

Det mener SF, at vi skal handle på, nu!

Derfor er SF heller ikke enig i udformningen af det netop nedsatte § 17.4 udvalg, der har til opgave at analysere ankesager.

Der er analyser nok.
SF vil hellere, at vi agerer.

Derfor anbefaler SF, at vi sammen med ledelsen i den kommunale administration opsætter mål for god sagsbehandling: At møde borgeren i øjenhøjde; at sikre borgeren kommer til orde i sagsbehandlingen; at sikre sagsbehandling på et sagligt og fagligt grundlag; at formidlingen af afgørelsen sker i et sprog og på en måde, så borgeren forstår baggrunden for afgørelsen.

Der vil sikkert fortsat forekomme sager, hvor borgeren kunne ønske et andet udfald, men afgørelsen skal i så fald forklares grundigt ud fra faglighed baseret på love og regler.

Her kan vi naturligvis tage ved lære af ankesager, men vi kan i mindst lige så høj grad kikke på de mange gode sagsbehandlinger og fremme denne arbejdsform.

Dette gøres efter SF's mening ikke i tilstrækkelig grad ved at nedsætte et § 17.4 udvalg, der kun kan rådgive. Så går tiden med det. Lad os hellere sammen med direktion og ledelse lave en handleplan for kvalitetsfyldt sagsbehandling og handle straks.