25. oktober 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: K vil arbejde for tog-løsning på Østbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

K vil arbejde for tog-løsning på Østbanen
Opdateret 30. januar 2020 kl. 11:58
Debat Faxe - 30. januar 2020 kl. 11:15
Af Christian Wedell-Neergaard Gruppeformand, Region Sjælland Mads Andersen Byrådsmedlem, Køge Kommune Per Hovmann Regionsrådsmedlem, Region

Det Konservative Folkeparti melder klart ud, vi vil arbejde for en løsning på Østbanen, som bliver en traditionel TOG løsning - som kører på skinner

arrow Læs også: Nej til busser i stedet for tog

Vi har helt fra start været for en bevarelse og renovering af Østbanen, som vi ser som en livsnerve for Køge, Faxe, Stevns kommuner.

Vi har presset på for at sikre pendlernes forhold, som især siden december har været stærk kritisable.

I forbindelse med den nye tanke om BRT Busser, som Trafikministeren og Regionsformanden meldte ud for ganske nylig, er vi endda meget skeptiske om denne uprøvede løsning på transport i det åbne land kan sikre den fornødne komfort, regularitet, frekvens og ikke mindst hastighed frem til de trafikale knudepunkter, så vore pendlere ikke fravælger den kollektive trafik.

Vi har bakket op om en undersøgelse af BRT, men vores ambition er det er til udbygning på nye ruter, ikke som erstatning på allerede eksisterende ruter, så erfaringer med denne type kan blive draget uden nævneværdig gene for pendlerne.

Vi anerkender, at renovering af skinnerne er en omkostningstung løsning, men til gengæld er den holdbar mange år fremad. I Danmark har vi erfaring for, hvad det vil koste at drive togbane som virker. Det er bedst, når man vil sikre regulariteten. Toget er pt. Den transportform som er mest klimavenlig, hvilket også skal medtages i betragtningen.

Løsningen haster, vores pendlere lider, derfor en opfordring om at trække i arbejdstøjet, og få startet processen op med at skifte banelegemerne i en fart, og ikke vente på eventuelle trafik forlig ude i fremtiden.

arrow Så kom bussen på banen igen
30. januar 2020 kl. 11:35 Opdateret: kl. 11:59
arrow Østbanen: Usikker fremtid for direkte tog Stevns-Roskilde
30. januar 2020 kl. 10:50 Opdateret: kl. 11:04
arrow Østbanen: Regning for skinner eller el-busser stadig uklar
29. januar 2020 kl. 00:10 Opdateret: kl. 21:11
Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?