31. oktober 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvad skal vi med en ringvej?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvad skal vi med en ringvej?
Opdateret 26. august 2020 kl. 11:57
Debat Faxe - 26. august 2020 kl. 10:00
Af Jan Elgaard Bregnevang 31, Haslev

På borgermødet tirsdag aften på Kultunariet var der fra kommunens side kun lagt op til at diskutere biler og penge. Intet om miljø og rekreative værdier, trods det er disse værdier, som kommunen forsøger at sælge Haslev på med sloganet: »Haslev byen i det grønne«.

Det virker meget underligt, at kommunen ønsker at tiltrække nye borgere til kommunen, men ikke påtænker at bevare det reelt eneste som positivt adskiller os fra andre konkurrerende byer som f.eks. Ringsted. Nemlig vores udsigt til - eller i hvert fald lette adgang til naturen.

Hvis vi skal have tilflyttere til Haslev, er det miljøet der er vores aktiv. Ro og fred for trafikstøj er ved at blive en mangelvare. Jeg er overbevist om, at ved at turde satse på attraktive bebyggelser uden en altoverskyggende trafikstøj, så vil byen være på rette vej.

Hvis vi derimod pakker boligområderne ind bag støjende ringveje, designet til store vogntog - i stedet for let adgang til naturen, så fraskriver vi os et helt segment af betalingsdygtige tilflyttere. Så er der intet grundlag for at vælge Haslev frem for vore nabokommuner.

Med hensyn til linjeføringen af den påtænkte ringvej, er det tankevækkende, at kommunen med repræsentantens egne ord, har genbrugt et vejforslag der i sin tid er udarbejdet af det tidligere Vestsjællands Amt. En ringvej lige klos op af eksisterende bebyggelse. En ringvej der er designet i 1970erne til en helt anden trafikmængde i en helt anden tid. Nu er vi i år 2020. Tingene kan gøres bedre end i en tid, hvor der var prestige i at have en ringvej eller to omkring en hver by.

På mødet blev vi præsenteret for beregninger over anlægspris for projektet. Der var flere punkter, der blev gjort opmærksom på af deltagerne. Der var ikke medtaget udgifter til afledte vejprojekter - så som forskellige trafikanlæg til nedbringelse af hastighed på de berørte veje således at trafikken »tvinges den rigtige vej«. Der var ikke lavet en konkret beregning over ekspropriering på Gisselfeldvej. Beregningen til støjdæmpende foranstaltning langs bebyggelsen Bregnevang/Pilevang var baseret på et to meter højt støjhegn. Dette til trods for, at lokalplan 1 for Haslev foreskriver, at der kun må anvendes levende hegn i lokalplanens område, og at der skal etableres en tre meter høj støjvold, såfremt der ønskes anlagt en vej. Denne støjvold skal være etableret inden en eventuel vej tages i brug.

På baggrund af ovenstående, må det forventes, at prisen for projektet ændrer sig.

Lad os bruge borgernes penge fornuftigt.

Lad os værne om de rekreative værdier, der gør byen til et dejligt sted.

Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?