25. oktober 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Er Østbanen på vej i den politiske »Syltekrukke«?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Er Østbanen på vej i den politiske »Syltekrukke«?
Opdateret 30. januar 2020 kl. 12:00
Debat Faxe - 28. januar 2020 kl. 12:35
Af Allan Tirsgaard Røn Alle 2-4, Haslev

I forbindelse med de seneste udmeldinger fra regeringen ser vi, at trafikdrøftelserne om Danmarks Infrastruktur formentlig udskydes til efteråret, men samtidig kan vi se, at især de Nordsjællandske kommuner nu påvirker de forskellige partiers trafikordførere for en masse nyinvestering i infrastruktur (motorveje og S-tog).

arrow Læs også: Nej til busser i stedet for tog

Vi ser ind i, at BaneDanmark mangler 18 milliarder - læs atten milliarder - ydeligere til vedligehold og reinvestering de kommende 10 år, hvis ikke der skal komme endnu flere forsinkelser og regulære nedbrud af togdriften.

Det fremgår af et udkast til en rapport, som Banedanmark har sendt til transportministeren.

I det lys bliver jeg stærkt bekymret for, om Østbanen overlever, at vi bliver nedprioriteret - især hvis ikke vi som område formår at lægge et samlet koordineret pres på region og regering. Det vil sige interesseorganisationer, politiske partier, erhvervsorganisationer, pendlerorganisationer.

Jeg frygter, at vi endnu engang havner med, at tingene kommer i den berømte syltekrukke - og det kan vi på ingen måde leve med.

Fra vores side, har vi kontaktet vores lokale repræsentanter, Brigitte Klintskov samt transportordfører Niels Flemming Hansen, som begge bekræfter, at tingene ser ud til at blive forhalet - samtidig presser vi på i de respektive by- og regionsråd, hvor vi er repræsenteret.

Vi må og skal have gang i renoveringen nu. Det er en af de forudsætninger, der er for øget tilflytning, mindske fraflytning og give grobund for yderligere vækst i vores del af Sjælland.

arrow Så kom bussen på banen igen
30. januar 2020 kl. 11:35 Opdateret: kl. 11:59
arrow K vil arbejde for tog-løsning på Østbanen
30. januar 2020 kl. 11:15 Opdateret: kl. 11:58
arrow Østbanen: Usikker fremtid for direkte tog Stevns-Roskilde
30. januar 2020 kl. 10:50 Opdateret: kl. 11:04
Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?