15. juni 2021
Martin HH Bender opfordrer til, at vi spiller hinanden gode. Det vinder vi alle af.
Martin HH Bender opfordrer til, at vi spiller hinanden gode. Det vinder vi alle af.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Den gode nabo er turismens trumfkort

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den gode nabo er turismens trumfkort
Debat Faxe - 12. maj 2021 kl. 16:35
Af Martin HH Bender Direktør, SydkystDanmark

På villavejen er det comme il faut at række ud efter naboen, hvad end ligusterhækken skal trimmes, carporten skal have nyt tag, eller haveaffaldet skal på genbrugspladsen. Et godt naboskab er guld værd. Det har parcelhusejerne vidst i årtier, og nu begynder turismeerhvervet også at få øjnene op for de åbenlyse fordele ved at samarbejde med sidemanden.

Coronakrisen har på mange måder været et udfordrende bekendtskab, men er der noget, det seneste års undtagelsestilstand med nedlukninger og restriktioner på stribe har mindet os om, så er det, at sammen står vi stærkere - og at tilpasningsparathed er en forudsætning for at drive forretning. Den kendsgerning har fået nye, lokale partnerskaber til at spire frem. På Jungshoved Præstegaard har man indgået et samarbejde med restaurant Det Gamle Toldhuus på Præstø Havn, som leverer take away til præstegårdens overnattende gæster. Da Stevns Fyr pludselig blev overrendt af turister, der flygtede fra hjemmeisolation og trange bylejligheder, fik den lokale kok Jens Hansen den idé at åbne pop-up cafeen Mad og Ro, der serverer hjemmelavede måltider lavet med lutter lokale råvarer fra stevnske bønder. Og Michelin-restauranten Hotel Frederiksminde har i samarbejde med Idrætshøjskolen Bosei etableret en fælles køkkenhave, som skal forsyne både storebror Frederiksminde og lillebror Rønnede Kro med friske grøntsager fra den sydsjællandske muld.

Kollektivet har været en redningsplanke midt i krisen, og der hersker heller ingen tvivl om, at samarbejdsviljen bliver hjemmemarkedets stærkeste kort mange år frem. Rejsebranchen er sulten efter mere end et år med on and off lukkede grænser, så kampen om turisterne bliver hård, når de igen får grønt lys til at sende charterfly i hobetal på vingerne mod paraplydrinks og sydens all inclusive.

Den heftige konkurrence stiller store krav til os som samlet destination, og her bliver turismekollektivet helt afgørende. For gennem lokale partnerskaber baner vi ikke alene vej for økonomisk vækst og lokale arbejdspladser, vi højner også kvaliteten af vores service og produkter, og det gør os bedre rustet til at imødekomme den kræsne, moderne turist, som konstant tvinger os til at blive bedre. Det er ganske enkelt ikke længere nok at servere god mad - den skal også være lavet af bæredygtige råvarer. Samtidig har vi med en flok livsnydere at gøre, som ikke lader sig spise af med middelmådighed. De søger luksus og unikke oplevelser af en vis kaliber, men har ingen intentioner om at tage naturen som gidsel i forbifarten.

Den slags forventninger kan vi kun indfri, hvis vi betragter naboen på den anden side af hækken som en medspiller frem for modspiller. Samarbejde er ganske enkelt katalysator for forandring, og derfor rummer nabofællesskabet et kæmpemæssigt udviklingspotentiale for hele Sydsjælland og Møn. Det forgangne år har tæret på depoterne, og de kommende måneder skal der knokles for at fylde de tomme kasser, men det koster gratis at spille hinanden gode. Og det bliver vi alle rigere af.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?