19. november 2019
9. oktober overrakte Karin Hauks fra Rønnede 763 underskrifter mod lukningen af buslinje 263 mellem Haslev og Faxe Ladeplads til Peter Jacobsen (DF), som er formand for Region Sjællands udvalget for trafik, infrastruktur og miljø. Bussen er nu pillet ud af Region Sjællands sparekatalog. Foto: Nikolaj Rasch Skou
9. oktober overrakte Karin Hauks fra Rønnede 763 underskrifter mod lukningen af buslinje 263 mellem Haslev og Faxe Ladeplads til Peter Jacobsen (DF), som er formand for Region Sjællands udvalget for trafik, infrastruktur og miljø. Bussen er nu pillet ud af Region Sjællands sparekatalog. Foto: Nikolaj Rasch Skou
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Busdebat: Vi tager også ansvar for den offentlige trafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Busdebat: Vi tager også ansvar for den offentlige trafik
Debat Faxe - 17. oktober 2018 kl. 13:11
Af Ole Birk Olesen (LA), Transport-, bygnings- og boligminister
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er ikke rigtigt, når SF's folketingskandidat Charlotte Poulsen her i avisen den 11. oktober anklager regeringen og mig for ikke at tage ansvar for den offentlige kollektive trafik. For bare få uger siden præsenterede jeg et kollektivt trafikudspil, der sætter passagerne først. Det skal nemlig være lettere at være passager i den kollektive trafik. Vi vil sikre ens grundlæggende buspassagerrettigheder i de offentlige busser, og vi ønsker at give danskerne flere valgmuligheder for at bruge både private og offentlige transporttilbud- og derfor er fjernbussen et af kerneelementerne i udspillet.

arrow Læs også: Hörup mødes med Region Sjælland: Kæmper for at beholde populær busrute

Fjernbussen er et succesrigt og billigt transporttilbud fra private aktører, der har skabt mere mobilitet i Danmark på tværs af kommunegrænser og aldersskel. Derfor vil vi sænke og ensrette afstandskravene til minimum 75 kilometer, så vi kan få flere fjernbusruter og -afgange i hele landet - og dermed skabe grobund for endnu flere passagerer til at benytte den kollektive trafik. Selvom Charlotte Poulsen påstår noget andet, så vil det netop komme de ældre og unge passagerer til gavn. Pensionister og studerende vurderes nemlig allerede i dag at udgøre næsten halvdelen af alle fjernbuspassagerer, og med muligheden for flere og kortere ruter håber jeg, endnu flere vil stige ombord.

Det er dog ikke ensbetydende med, at vi glemmer den eksisterende offentlige transport. Som Charlotte Poulsen rigtignok er inde på, så investerer vi massivt i jernbanen i disse år. Jernbanen trænger til et løft, hvis den skal være tidssvarende og sikre bedre og mere rettidige afgange. Den er rygraden i den offentlige kollektive trafik, men den må og skal ikke være det eneste kollektive transporttilbud.

arrow Borgmester-møde om busserne gav ingen ændring
25. oktober 2018 kl. 16:15 Opdateret: kl. 16:15
arrow Bus-besparelser er en 'badebillet'
18. oktober 2018 kl. 05:14 Opdateret: kl. 14:48
arrow Natbussen lukker: Så tidligt skal du hjem med andre busser
11. oktober 2018 kl. 07:02 Opdateret: kl. 13:45