22. september 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Budget 2021 - at turde tage ansvar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Budget 2021 - at turde tage ansvar
Debat Faxe - 15. september 2020 kl. 14:04
Af Eli Jacobi Nielsen Gruppeformand, Dansk Folkeparti Prins Buris Vej 19, Karise
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Større infrastrukturprojekter møder ofte modstand i planlægningsfasen, og lige så ofte bliver de populære og accepterede efter, at de er anlagt. F.eks. var der godt 15.000 organiserede modstandere af Storebæltsbroen - de er nok svære at finde i dag.

Som politiker må man være parat til udvise rettidig omhu og træffe nødvendige beslutninger, også når disse beslutninger indledningsvis møder kritik og modstand. At stikke hovedet i busken og sende svære beslutninger i en uendelig syltekrukke af gentagne analyser i et forsøg på ikke at fornærme nogen, specielt potentielle vælgere, er at unddrage sig det ansvar man har påtaget sig.

Hos Dansk Folkeparti er vi ikke bange for at tage dette ansvar, og vi er derfor glade for, at det initiativ vi tog tilbage i 2018, nu har resulteret i, at der kommer en østlig omfartsvej mellem Ny Ulsevej og Køgevej, og at vi dermed får flyttet en stor mængde tung trafik ud af Haslev.

Budget 2021 opererer med en skattelettelse på 0,2 procent. Det vil sige, at borgerne får lov til at beholde lidt flere af deres egne penge, som budgetloven alligevel ikke giver kommunen mulighed for at anvende. Det er sund fornuft, for det offentlige skal naturligvis kun opkræve de midler, der er absolut nødvendige, og borgerne kan anvende pengene på de ting, de selv finder nødvendige og attraktive.

Kommunen overtager i 2021 selv ansvaret for vedligeholdelsen af ca 40 procent af vejnettet. Derfor er det godt, at området tilføres cirka seks millioner kroner årligt ekstra til opgaven, så der opnås en synlig og tiltrængt forbedring af vejenes standard.

Ligeledes er det positivt, at puljen til trafikhandlingsplanen øges til 2 millioner kroner, så der også her kan udføres en større del af de 57 mindre og mellemstore projekter, der er prioriteret.

Ydermere er der blevet plads til en forøget indsats på vandløbs- og naturområdet, hvor der nu bliver mulighed for et tiltrængt forøget fokus på vandløbsregulativer og minivådområder.

Budgetaftalen er som altid et forlig, hvor alle deltagende har måttet give og tage, vise parathed til at indgå kompromiser og have modet til at træffe afgørelser og tage ansvar. Det gælder også for Dansk Folkeparti, hvor vi glæder os over det færdige resultat til gavn for kommunens borgere.

Har debatten om sexisme taget overhånd?