9. december 2018
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lukninger af skolematrikler set med flere øjne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lukninger af skolematrikler set med flere øjne
Debat Egedal - 05. december 2018 kl. 15:14
Af Ricky Kofoed-Madsen, Egernvej 5, Ølstykke, skriver
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Egedal: Mit syn på skolelukninger er sløret - eller måske nærmere bestemt tredelt. Jeg er forælder til to drenge, jeg er medlem af skolebestyrelsen og jeg er medlem af en vælgerforening. Nedenstående er alene udtryk for mit personlige syn.

For et godt stykke tid siden blev der afholdt en stort fælles inspirationsworkshop på skoleområdet. Jeg deltog i denne workshop. Det var en positiv oplevelse.

I august landede rapporten fra Brøndum & Fliess. Det var bestemt ikke den genkendelsesglæde, man kunne forvente efter workshoppen.

I forbindelse med budgetaftalen 2019 den 10. oktober, blev der få dage inden den endelige politiske aftale indskrevet, at to skolematrikler skulle nedlukkes med begyndende virkning fra sommeren 2019.

De primære interessenter blev ikke hørt. Det blev ikke tænkt over, hvordan lukningen af de to matrikler skulle foregå. Og der blev ikke beregnet nærmere på, hvorvidt der rent fysisk var plads til eleverne på de tilbageværende matrikler.

Den 30. oktober videresendte flertallet i Skoleudvalget et forslag til Byrådet omkring lukning af Toftehøjskolen og Søagerskolen.

Der var 20 dage fra vedtagelsen af Budget 2019 til mødet i Skoleudvalget. 20 dage til at gøre et forsøg på at finde løsninger, hvor færrest mulige elever kommer i klemmer. 20 dage til at finde løsninger indenfor økonomiske rammer, der ifølge investeringsplanen først ligger godt ude i fremtiden.

Dagen efter skoleudvalgsmødet, vedtog byrådet indstillingen fra Skoleudvalget. Der var mindre end 24 timer fra beslutningen i Skoleudvalget til fremstillingen i Byrådet. Der var ingen tid til at gennemregne de økonomiske og fysiske konsekvenser.

Juni 2019 forligger rapporten, der vil belyse mulighederne for renoveringer og tilbygninger. Men implementeringsplanen vedtages af skoleudvalget i januar 2019.

Som forælder opfattes beslutningsproces som forhastet. Som forælder kan jeg acceptere præmissen, at det er nødvendigt at lukke skolematrikler. Det er bare rigtig svært at forstå, hvorfor beslutningen skulle hastes igennem. Hvad skete der med alle forslagene fra workshoppen? Hvad skete der med løfterne om en god og lang beslutningsproces?

Som medlem af skolebestyrelsen er det frustrerende at skulle levere et implementeringsforslag, vel vidende at pengene til investeringer og udbygninger først bliver frigivet tidligt i år 2023.

Som politisk aktiv virker beslutningen forudbestemt. Det virker underligt, at forslagene først kommer på bordet indenfor de sidste dage af forhandlingerne. Det virker underligt, at der ikke var plads til en længere politisk debat omkring, hvad kommunen vil med Folkeskolen.

Det burde vi kunne gøre bedre. Både for vores børn og for Egedal.