16. december 2018
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommunikation er en del af kerneopgaverne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommunikation er en del af kerneopgaverne
Debat Egedal - 01. maj 2018 kl. 14:51
Af Egedal Kommunes borgmester Karsten Søndergaard skriver
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Egedal: Britta Hansen fra Smørum kritiserer i et debatindlæg Egedal Kommune for at have 10 kommunikationsmedarbejdere ansat.

Britta Hansen refererer til et debatindlæg den 25. april i Jyllands Posten, hvor finans.dk's debatredaktør Magnus Barsøe - under overskriften »Den offentlige spinmaskine svulmer« - kritiserer kommuner, stat og regioner for at have for store kommunikationsafdelinger. Heriblandt Egedal Kommune.

»For nylig kom det frem, at Egedal Kommune med 42.000 indbyggere har en kommunikationsafdeling på 10 mand. Det er flere, end mange store børsnoterede danske selskaber klarer sig med«, står der i debatindlægget.

Jeg mener imidlertid ikke, at vi bruger for mange ressourcer på kommunikation i Egedal Kommune.

Vi har samlet set ikke flere ansat, der arbejder med kommunikation, end vi havde for fem år siden. Vi har bare samlet de eksisterende kommunikationsopgaver i et større team, der kan arbejde mere effektivt og professionelt med kommunikation.

Det betyder lidt flere fuldtids kommunikationsstillinger, men færre kommunikationsopgaver ude hos fagmedarbejderne, der kan koncentrere sig mere om den direkte borgerservice.

Som en del af effektiviseringen og professionaliseringen af vores kommunikation, er fagcentrene i Egedal Kommune blevet beskåret med 5,4 årsværk.

Jeg mener, at professionel kommunikation er en naturlig og vigtig del af en moderne offentlige service - og en del af kerneopgaven. Vores 10 kommunikationsfolk hjælper hver dag vores 3500 medarbejdere med at kommunikere til borgerne på et højt fagligt niveau om de kerneydelser, vi er sat i verden for at levere.

Alternativt skulle pædagoger, sagsbehandlere og vejingeniører selv kommunikere om ændrede serviceniveauer, budgetforhandlinger, nye cykelstier, kulturarrangementer eller sortering af affald. Det vil betyde mindre tid til direkte borgerservice og borgerinddragelse - og flere misforståelser og efterfølgende klager.