21. november 2017
Det er at skyde over målet, når borgerne i Allerød henvender sig til statsministeren i kampen mod et asfaltværk på Farremosen, mener Allan Jensen. Foto: Thomas Olsen
Det er at skyde over målet, når borgerne i Allerød henvender sig til statsministeren i kampen mod et asfaltværk på Farremosen, mener Allan Jensen. Foto: Thomas Olsen
Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Derfor vælger man Farremosen til asfaltværk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Derfor vælger man Farremosen til asfaltværk
Opdateret 17. oktober 2017 kl. 21:37
Debat Allerød - 17. oktober 2017 kl. 21:32
Af Allan Jensen, Bøgebakken 33, 3520 Farum
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Umiddelbart er det ikke svært at svare på, hvorfor man har valgt at lægge asfaltværket på Farremosen:

1) Farremosen er udlagt til erhvervsmæssig bebyggelse, klasse 4,5,6 og 7. Hvad dét indebærer, er tydeligt og klart beskrevet i lokalplanen, som har været i høring og er vedtaget af byrådet. Der står blandt andet, at lokalplanområdet er omfattet af Fingerplan 2013, der udlægger det til et erhvervsområde for virksomheder med særlige beliggenhedskrav samt transport- og distributionserhverv. Og et asfaltværk er en virksomhed, som skal opfylde særlige beliggenhedskrav.

2) Man kan altid diskutere, hvad »klos op ad« betyder. Men der er ingen bymæssig bebyggelse, skole eller daginstitution i nærheden. Bortset fra planteskolen og dé huse, der ligger helt oppe i den nordlige ende af Farremosen, er der kun åbent land. Op imod husene i nordenden, placeres udelukkede klasse 4, hvilket er den letteste klasse, mens 7 er den tungeste. Den placeres midt i området.

Den skole og daginstitution, der nævnes, befinder sig ovre på den anden side af Hillerødmotorvejen, mere end to kilometer i fugleflugtslinje fra det asfaltværk, som man vil etablere. Fabrikken etableres efter de nyeste forskrifter og bliver jo i sagens natur pålagt at overholde dé miljømæssige krav, som stilles. Gør den ikke det, får den ikke lov at producere.

3) Det fremgår helt entydigt af lokalplanen, at al til-og frakørsel skal ske til Nymøllevej i den ende af vejen, der ligger tæt på Hillerødmotorvejen. Der sker slet ingen ud-eller indkørsel fra Farremosen.

Derfor er placeringen optimal, både når der tages hensyn til naboer og til transporterne, som i sagens natur er mange og tunge. De ledes direkte ud på Hillerødmotorvejen.

At »folkets stemme« bliver hørt i medierne er rigtig dejligt - og befordrende for demokratiet. Men stemmen bør tage udgangspunkt i fakta. At man henvender sig til vores statsminister, mener jeg er at skyde langt over målet. Debatten skal tages lokalt, og den skal være sober.

At man i en skinger tone råber op om kræftfremkaldende påvirkning af miljøet, er jo helt ude af proportion og tjener intet formål. At tale om magtfordrejning fra statens side løfter heller ikke ligefrem niveauet. Det bliver spændende at se, hvor denne sag, og ikke mindst debatten, ender henne!