24. oktober 2020
Carsten Mulnæs stiller spørgsmål ved Allerød Kommunes prioriteringer på specialskoleområdet.
Carsten Mulnæs stiller spørgsmål ved Allerød Kommunes prioriteringer på specialskoleområdet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Allerød holder igen med midler til specialskoleområdet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Allerød holder igen med midler til specialskoleområdet
Debat Allerød - 22. september 2020 kl. 12:29
Af Carsten Mulnæs, sognepræst og far til barn med Aspergers, Kirkevænget 1a, Lillerød

Jeg tilhører en meget lille gruppe af vælgerskaren i Allerød. Nemlig den med et barn i specialskoletilbud.

Dér er ikke mange stemmer at hente. Alligevel blev det ufrivilligt komisk at være til forældremøde med det dygtige team af leder og medarbejdere, som meget loyalt fortalte os, at kommunen på budgettet havde bevilget 30 millioner til at renovere facaden på Engholmskolen samt om det nye skolepolitiske buzzword om »barnets stemme«.

For at tage det sidste først: Den form for kaotisk elevdemokrati, der praktiseres i den normale skole, hvor barnestemmer råber i munder på hinanden for at bestemme, er nok noget af det mest stressende for et følsomt barn - uanset om det har Aspergers eller ej. Hvad skolepolitikken nu forstår ved barnets stemme, når der ikke lyttes til dets forældre, må fremtiden vise. I vores sammenhæng er en invitation til, at barnet selv tilrettelægger egen læring ud fra abstraktionen "Hvad synes du selv?" ikke ligefrem en anvendelig teknik. Det ved lærerne heldigvis udmærket.

Men barnets stemme i forhold til facaden er alligevel interessant. Allerød Kommune holder igen med at allokere de rette midler til specialskoleområdet. Flere og flere børn anvises plads i en skærmet enhed, hvor strategien har været mere ad-hoc end visionær. Børn med autisme kan ikke klare store klasser, og den pædagogiske filosofi er derfor, at disse børn fagligt kan nå langt, når de undervises i små beskyttede grupper. Pga. pladsmangel for nogle år siden blev de ældste børn "høvlet" ud på Kongevejsskolen, så de børn, der var placeret i gruppeordningen efter et svært skift, nu skal have et skift igen efter et par år.

Siden sommer er gruppestørrelsen på Engholm så vokset fra 6-8, hvilket er 33% og mærkbart i gruppen. Der er med garanti flere børn, der står i kø, men som (lige som min datter) må spilde et helt år på at brænde sammen, mens de venter i en stresset normalskoledag, fordi sagsbehandlingen tager urimeligt lang tid. Man kan kun formode, at der er økonomiske grunde til trægheden med at passe på børnene.

Det forlyder nu, at en delegation fra Rådhuset faktisk kommer på besøg for selv at se på de trange fysiske forhold i skoletilbuddet for børn med autisme i Allerød. Det er nok hensigtsmæssigt, hvis de også tager nogle ansvarlige politikere med. Borgmesterens facebookopslag, da budgetforhandlingerne var til ende, noterede tilfreds mange gaver til borgerne - men ikke én socialpolitisk opprioritering. Da interesseren åbenbart er størst for fysiske anlægsprioriteringer, er der så til gengæld her på skoleområdet også brug for mere end facade og chromebooks til alle.

Selv får jeg ingen glæde af bedre rammebetingelser for gruppetilbuddet på Engholmskolen og ser faktisk frem til, at min datter kan fortsætte på Kongevejsskolen i andre rammer og nye muligheder. Men held og lykke med mødet mellem beslutningstagere og de daglige ildsjæle i gruppetilbuddet. Jeg håber, at resultatet bliver mere end - facade.

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?