8. april 2020
Paw Østergaard Jensen.
Paw Østergaard Jensen.
Foto: Arkivfoto: brie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Sådan bør Hersted Industripark udvikles

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Sådan bør Hersted Industripark udvikles
Debat Albertslund Posten - 15. januar 2020 kl. 06:02
Af Paw Østergaard Jensen medlem af økonomiudvalget for Socialdemokraterne
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Åbent høringssvar til udkast til masterplan 2045 for Hersted Industripark.
I høring til d. 28 januar.

Mit fokus er særligt på erhverv og infrastruktur

Hvilke typer erhverv skal vi på sigt have i Hersted industripark og hvilke vejtyper, den fysiske infrastruktur, skal betjene området.

Side 5, 6 og 7 omtaler i tekst at “vi kaster selvfølgelig ikke Hersteds fortid som erhvervsområde bort. Derfor støtter vi op om transformationen fra industri- til kontorerhverv. samtidigt med at vi sikrer gode vilkår og udviklingsmuligheder for produktions,- og lager- og logistikerhverv på mellemlang sigt.”
Det er til at læse andet steds i planen at mellemlang sigt er et sted mellem 2025 og 2045, ikke nærmere specificeret. Altså om et sted mellem 5 og 25 år skal vi gå fra mellemlang sigt til lang sigt. Er det så sådan at der herefter ikke skal være erhverv udover kontor erhverv ??

På side 9 er det, sammen med side 16/17 tydeligt at de områder med erhverv er områderne der hedder HiP 1 og 2.
På side 16 (under afsnittet bebyggelse) kan man i fase 1 ( mellemlang sigt fra 2025) se at erhverv er begrænset, side 17 i år 2045 er det væk hvad angår industri.

Hvis industri og erhverv betyder det samme, vil det så sige at industri/ produktion er afviklet et sted mellem 2025 og 2045 ??

På side 12 (under afsnittet infrastruktur) ses veje og deres anvendelse. I en udvikling frem mod 2045 skal alle brede vejbaner afvikles og erstattes af veje der er smalle, rekreative boulevarder eller cykel og gangstier.

Side 18/19 (afsnittet om anvendelse) fremgår det også at erhverv fra 2025 til 2045 skal afvikles, der er i hvertfald ikke i planen arealer til brug for dette. Der er en kategori som hedder “erhverv og bolig” og hele det i dag forholdsvis tunge arealer nord for fabriksparken omdannes i fuld skala til boliger.
På vejniveau ligger arealet “erhverv og boliger” i områder med rekreative boulevarder og cykel og gangstier.

Samlet set mener jeg selve planen afmonterer enhver drøm om fortsat at have erhverv i Hip 1, og for produktion og logistik mv i HiP 2. Og der ligger, alt efter hvad nogle af ordene dækker over og forståelsen af nogle af de ubeskrevne dele såsom “erhverv og bolig” i 2045, en implicit modsætning mellem tekst i indledende del, side 5- 7 OG det udmøntede i siderne 12-19. Hvis man læser videre på bilagssiderne til masterplanen bliver forskellen endnu tydeligere.

Enten skal man melde rent flag og sige “slut med erhverv udover kontorer” i masterplanens område, og så kan vi tage den politiske debat på det grundlag, for eller imod. Eller det skal gøres tydeligt hvordan man ser placering, omfang mv for de omtalte erhverv såsom produktion, lager og logistik på mellemlang og lang sigt.
Det er fuldstændigt fraværende i den beskrivende tekst hvordan erhverv skal være på lang sigt. Skal vi feks glemme “vore stærke værdier og traditioner og kaste Hersteds fortid som erhvervsområde bort”, på lang sigt ??

Denne masterplan for Hersted 2045 er selvfølgelig ikke en erhvervstrategi og skal heller ikke erstatte de styringsdokumenter som ligger der. Men vedtagelsen af denne plan vil få ganske stor indflydelse på Albertslunds erhvervs strategi på mellemlang og lang sigt, alene af den grund at det er byens største erhvervsareal der omdannes til noget andet i fremtiden.
Vi har brug for arbejdspladser i Albertslund der matcher vore borgere. Og uanset vore vedtagne politikker om at løfte uddannelsesniveauet, vil vi have brug for den type arbejdspladser, som omtales: produktion, logistik og lager mv også om 10, 20, 30 og 40 år. Vi er selvfølgelig et sammenhængende arbejdsmarked i hovedstadsområdet og mange Albertslundborgere arbejder andre steder end Albertslund. Men det er ikke det samme som at vi kan være ligeglade med også selv at skabe rammer for arbejdspladser der matcher vores borgeres kompetencer.

Derudover indgår for nuværende skatteindtægter fra erhvervsvirksomheder ikke i den kommunale udligning, men tilfalder efter staten har taget sin del, ubeskåret til Albertslund. Dét er i sig ganske interessant i en tid hvor vi argumenterer for at gøre Albertslund mindre afhængigt af andre, herunder af udligningsordningerne.

Lokalplaner har vi jo allerede. Jeg tænker det er den NYE type anvendelse af et givet areal som skal finde indpas i den gamle, feks industri/ produktion / logistisk og transport mv. men hvorvidt nuværende erhverv skal ofres til fordel for kommende boliger, grundet støjgener mv er lidt svært at afkode tydeligt på side 20, der omtaler lokalplanhensyn og regler. En præcisering af og med denne plans vedtagelse af hvad der skal vige for andet, ville være klædeligt og ville hjælpe på at forstå rækkevidden af at vedtage den foreliggende masterplan.


KONTAKT OS