13. april 2021
02ALP Vridsløselille Fængsel
Foto: Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Hvor meget mere trafik skaber nye boliger på Fængselsgrunden så?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Hvor meget mere trafik skaber nye boliger på Fængselsgrunden så?
Debat Albertslund Posten - 03. marts 2021 kl. 06:00
Af Stig V. Jeppesen, Kastanie Allé 16:

I fortsættelse af læserbrev den 17. februar 2021 i Albertslund Posten om den ekstra biltrafik, som den nye bebyggelse med boliger på Fængselsgrunden vil skabe på kommunens veje, har jeg forsøgt konkret at regne på størrelsen af denne trafikmængde. Her er taget udgangspunkt i 1.600 nye boliger på grunden, og til beregningerne er der anvendt vejreglerne.

arrow Læs også: Dropper forbud der kunne fjerne tung trafik fra boligområde

I resultatet er der taget højde for stationsnærheden; men det er også øget lidt. Sidstnævnte skyldes, at vi i Danmark endnu ikke har nået det "mætningspunkt" for antal biler pr. 1.000 indbyggere, som findes i de lande, som vi normalt sammenligner os med (Sverige, Tyskland og Holland).

Dog er der ikke taget højde for, at efter corona krisen er det ikke sikkert, at størrelsen af den kollektive trafik nogensinde når tilbage til samme niveau som før krisen. Det ved vi endnu ikke; men i givet fald vil det øge biltrafikken.

Resultatet er en størrelsesordenen af den ekstra biltrafik på 4.000-4.500 bilture på et hverdagsdøgn, samlet for trafik både til og fra Fængselsgrunden.

Det er dog noget. For at give en idé om, hvor stort sådan et antal bilture er, hvis det alene skulle køre på en enkelt vejstrækning, så svarer det ifølge kommunens trafiktællinger til størrelsen af biltrafikken på hver af følgende 3 vejstrækninger i Albertslund: Damgårdsvej (mellem Roskildevej og Stensmosevej), Trippendalsvej (mellem Roholmsvej og Herstedvestervej) og Stensmosevej (mellem Roholmsvej og Herstedvestervej).

Nu vides der endnu ikke noget om, hvor mange vejadgange der bliver til og fra Fængselsgrunden, og hvor de placeres på de 3 omkringliggende veje: Roskildevej, Albertslundvej og Hedemarken.

Men hertil kommer så den ekstra biltrafik, der skabes af de 5 nye boligområder, som er under opførelse på følgende steder: Grunden mellem Coops hovedkontor og jernbanen, Albo-grunden langs Nordmarks Alle, på grunden til det nedlagte filialbibliotek ved Herstedvestervej, i Herstedvester Landsby og Roholmparken. Ifølge de godkendte lokalplaner bliver her samlet 250-300 nye boliger.

Al denne biltrafik skaber næppe kapacitetsproblemer på vejstrækninger i myldretiderne; men det kan ikke udelukkes, at nogle trafikstrømme i enkelte vejkryds bliver overbelastede.

I den politiske iver efter at skabe udvikling og forandring i kommunen overses tilsyneladende de afledte gener som konsekvenser af den ekstra biltrafik med mere støj og luftforurening for slet at tale om klimabelastning eller konflikten med at være en grøn kommune. Det gælder for os borgere, der allerede bor i Albertslund.

Disse forglemmelser forekommer mærkværdige.

arrow Dropper forbud mod gennemkørende lastbiler
20. februar 2021 kl. 06:23 Opdateret: kl. 11:37
arrow Naboer skal ikke lide under et lastbilforbud
26. oktober 2020 kl. 06:42 Opdateret: kl. 07:17

KONTAKT OS

Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?