20. oktober 2021
Arkivfoto
Arkivfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Hvad definerer handicappede børns muligheder for relevante specialtilbud?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Hvad definerer handicappede børns muligheder for relevante specialtilbud?
Debat Albertslund Posten - 16. september 2021 kl. 05:30
Af Laura, Lene Kristensen, Malene Adler, Susie Pedersen og Søs Lunding, Forældrenetværkets arbejdsgruppe

Kalder KB og alle lokalpolitikere. Et barn med handicap har juridisk krav på et relevant specialtilbud. Relevans kan være type specialpædagogisk tilgang og ditto miljø eller kørestol/praktisk assistance. Kan saglig og individuel vurdering begrænses af geografi eller dårlig økonomi? Kan man opkvalificere et specialtilbud bare ved at ændre navnet?

Albertslund har nogle specialklasser, hvor elevernes behov stritter i otte verdenshjørner og hverdagen er hårdt presset for flere børn og miljøet. Er det god taktik at samle alle elever inden for kommunegrænsen, uanset type handicap? Hvad koster et ødelagt barn? Et budget der akkumulerer en tredobbelt regning følgende år - er det et godt budget og en god taktik?

Handickompleksitet degraderes

Handicapkompleksitet degraderes til et spørgsmål om "almenskole-ikke almen"

Flere oplever manglende/fejlagtig vejledning vedr. skolevalg. Graden af specialtilbud er også en hård kamp. Klagenævnet præciserer, at reduceret skema ikke er lig "velplaceret", men flere børn står stadig med få timers skolegang og re-visiteres fortsat til samme tilbud. Det virker næsten insisterende inkompetent.

Vi har klasser, hvor nogle elever går med ble/skal have toilethjælp, nogle teenagere kan ikke læse eller er undervisningsparate. Nogle er højt begavet, andre har væsentlige grader af mental retardering. Én har ikke noget sprog, én kan måske ikke høre, én kan ikke motorisk følge med (fysisk handicap) og tilbydes en hjemmedag ved ekskursion, nogle mangler hjælpemidler i månedsvis. Der er behandlingskrævende børn hvor behandlingen tilbydes eksternt, et solist-tilbud adskilt fra de andre (hvilket miljøet slet ikke er gearet til) og andre mistrives i så alvorlig grad, at de er kontinuerligt udadreagerende fysisk og verbalt og har følgesygdomme.

Hvor er de specialiserede, faglige og individuelle hensyn i dén type klasse-visitation?

Bevar specialiseringen og investér

Albertslunds specialklasser risikerer at blive assorterede rodekasser. Dygtige specialenheder udvandes ved et stigende pres om at skulle håndtere og matche ALLE typer særlige behov uden tilsvarende ændringer af præmisser. Visitationen kan blive så bred, at den er intetsigende. For hvilke tilbud har vi og til hvem? Beskrivelserne er desværre ikke offentligt tilgængeligt og vi har efterspurgt dem flere gange gennem et par år. Det fordrer desværre ikke retssikkerheden.

Pas på arbejdsmiljøet for både børn og medarbejdere

Geografi og økonomi definerer ikke rette specialtilbud - det er beskæmmende og efterlader retssikkerheden som et bombekrater.

Forældrenetværket mødes gerne og uddyber og forklarer bekymringen og kritikken.

Forældrenetværket

Forældrenetværket Albertslund er et borgerdrevet netværk for forældre, hvis børn har udfordringer/særlige behov/sygdom/diagnoser/handicap, uanset børnenes alder. Alle albertslundere i målgruppen er velkomne og man kan finde os på Facebook. Vi har normalt fysiske netværksmøder og samarbejder med forvaltningen om at udbedre og udvikle specialområdet i foraet "4F - Forældre og Forvaltning, Fælles Fokus". For yderligere information kan kontaktes: Malene Adler, 22387376, maleneadler@gmail.com


KONTAKT OS

Rejser du til udlandet i år?