11. august 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vi skal favne danskernes nyfundne madglæde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi skal favne danskernes nyfundne madglæde
Debat - 13. juli 2020 kl. 07:52
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Madkultur

Af Kenneth Holmen
Pedersen,

kædedirektør i Meny

Flere danskere har brugt mere tid i køkkenet under Covid-19 end tidligere. Så klar er konklusionen i Madkulturens nye rapport om danskernes madvaner under krisen. Madkulturens rapport bakker op om de tendenser og adfærds- ændringer, som vi har set i detailhandlen de seneste måneder - og mange af de adfærdsændringer skal vi blive ved med at holde fast i, for de gør noget godt. Både for vores nysgerrighed, vores samvær og ikke mindst for vores smagsløg. Både børnefamilier og særligt de unge har brugt tiden i køkkenet på at spise bedre og mere varieret.

Madkulturen skriver i rapporten: »Det peger på et stort potentiale og en oplagt mulighed for at bygge videre på de unges madlavning og skabe fundamentet for en sund og bæredygtig madkultur i fremtiden«.

Den positive udvikling skal vi holde fast i, for mad er mere end bare brændstof til kroppen. Det er også brændstof for sjælen. Det er glæde, det er gode råvarer, og det er et større udsyn.

I en detailbranche, som bliver mere og mere ensrettet, skal man turde skille sig ud. Når de fleste går til højre, skal man turde gå til venstre. I en tid, hvor den personlige service bliver nedprioriteret, skal vi holde fast i at tilbyde de bedste fødevareoplevelser, det største udvalg af hverdags- og specialvarer og holde fast i det faguddannede personale.

Når kunderne skal vælge deres primære indkøbssted, skal vi kunne tilbyde dem de bedste varer og rådgivning. De bedste fødevarer og den personlige kontakt - på afstand - skal være i centrum.

Og under coronakrisen har det været vigtigt for danskerne, og det bekræfter Madkulturens nye rapport.

Danskerne har i langt højere grad end før Covid-19 handlet lokalt og tilvalgt én butik. Vi kan se, at de har handlet færre gange, men handlet mere per gang, de har brugt flere penge på kvalitet og forkælelse - ganske givet, fordi de har set, hvad gode supermarkeder kan tilbyde som pendant til alt andet, der var lukket. Kunderne har fået en større interesse i og brugt mere tid på madlavning.

Nu venter næste opgave: At holde fast i den nysgerrighed, der er opstået, i kravene fra kunderne om lokale leverandører, bedre mad og større sortiment. Den nysgerrighed skal blive ved med at spire.

Indkøbsturen skal ikke kun handle om at putte de billigste varer i en kurv og komme hurtigt ud. Vi skal kunne tilbyde noget mere. Vores udvalg af mad og vores madarbejdere er kernen i vores forretning. De skal kunne inspirere kunden til nye madoplevelser, de skal have den nødvendige viden om råvaren, de skal berige hverdagen, weekenden og festen.

Vi skal skille os ud, når det gælder kvalitet og udvalg. De innovative og driftige købmænd har fingeren på pulsen, når det gælder lokale leverandører, specialister og kundernes lokale ønsker. De skal favne den bevægelse, som Covid-19-nedlukningen har sat i gang.

Sker det, er vi i branchen godt på vej til at løfte opgaven: At være kundernes allierede, når de går på opdagelse efter de bedste og mest spændende fødevareoplevelser.

Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?