20. november 2017
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vi bør stræbe højere når det gælder Kystbanens drift

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi bør stræbe højere når det gælder Kystbanens drift
Opdateret 13. oktober 2017 kl. 08:16
Debat - 12. oktober 2017 kl. 13:58
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Benedikte Kiær, borgmester Helsingør Kommune

Dorte Meldgaard, borgmester Hillerød Kommune

Thomas Lykke Pedersen, borgmester Fredensborg Kommune

Steen Hasselriis, borgmester Halsnæs Kommune

John Schmidt Andersen, borgmester Frederikssund Kommune

Kim Valentin, borgmester Gribskov Kommune

Jens Ive, borgmester Rudersdal Kommune

Morten Slotved, borgmester Hørsholm Kommune

Transportminister Ole Birk Olesen gør sig i Frederiksborg Amts Avis den 4. oktober til talsmand for, at Kystbanens altovervejende problemer skyldes Københavns Hovedbanegårds knappe sporkapacitet, kombineret med det forhold, at kystbanetrafikken »hænger sammen« med togdriften til og fra Sverige.

Ministeren pointerer på den baggrund, at man i øjeblikket er i gang med at se på en løsning, hvor kørslen og organiseringen på strækningen mellem København og Helsingør adskilles fra Sverigestrafikken, således at kystbanetrafikken kan planlægges ud fra Kystbanens egne behov. En løsning, der først vil kunne indfases fra 2022.

Rettidighed på »sølle« 76,5 procent

Som borgmestre i Nordsjælland vil vi gerne kvittere for ministerens fokus på at finde løsninger for en hårdt plaget kystbane. Det er en vigtig dagsorden, som transportens førstemand her griber fat i. Men vi er samtidig nødt til at pointere, at vi ser flere udfordringer for kystbanedriften. Udfordringer, der i sammenhæng bevirker, at rettidigheden er på sølle 76,5 % i første halvår af 2017, og det til trods for, at DSB skal køre med en rettidighed på 82,4 % for at leve op til sin kontrakt med staten.

Udfordringerne
Lad os se nærmere på udfordringerne:

Materiellet er slidt og planlægningen halter.

For det første er det togmateriel, der køres med på Kystbanen, slidt og går ofte i stykker. Det medfører aflysninger, ligesom det får den konsekvens, at passagererne på Kystbanen alt for tit oplever, at togene er overfyldte, simpelthen fordi der er for få vogne at køre med.

De manglende togsæt får også den konsekvens, at afgange aflyses på grund af helt almindelige kilometereftersyn, simpelthen fordi der ikke er andre togsæt at køre med, når et tog skal til eftersyn!

Den konstante mangel på togsæt bevirker samtidig, at de kystbanetog, der er i drift, kører rundt med en række fejl. Problemer med temperaturen i togene, der er for kolde om vinteren og for varme om sommeren, problemer med døre, der blokerer, og problemer med manglende internetadgang, er således hverdag for pendlerne på Kystbanen.

For det andet har Kystbanens signalsystem ikke fået den nødvendige vedligeholdelse de seneste 15 år. Det bevirker, at signalsystemet fejler alt for tit.

For det tredje kan personaleplanlægningen blive langt bedre. Pendlere på Kystbanen oplever ofte, at et tog står klar til afgang, hvorefter man i højttalerudkald hører, at toget er aflyst på grund af manglende personale.

For det fjerde er mangelfuld information på stationerne om ændringer og forsinkelser, en anden stor daglig gene.

Højere ambitioner på Kystbanen bør være et »must«

Bør vi ikke stræbe højere? Bør staten ikke have højere ambitioner for togdriften på Kystbanen?

Svaret er et rungende »jo«. Vi mener bestemt, at det er rimeligt at forvente, at kystbanetogene bliver vedligeholdt på et niveau, der gør, at de ikke alt for ofte holder på værksted. Ligesom vi er af den opfattelse, at det bør være en selvfølge, at signalsystemet vedligeholdes bedre, og at man ikke bare lader »stå til« indtil Kystbanen -forhåbentlig - får et nyt signalsystem i 2023, som en del af den generelle indfasning af et nyt landsdækkende signalsystem. Det bør ligeledes være åbenbart, at DSB skal bringe sig i en position, hvor personaleplanlægning og information på stationerne prioriteres på et sådant niveau, at disse faktorer ikke bliver til hindring for en rimelig og ordentlig afvikling af kystbanetrafikken.

Vi må forvente mere
Som det fremgår af ovenstående, stiller vi med denne artikel ikke krav om milliarddyre »her og nu investeringer« i nyt materiel og helt ny infrastruktur på Kystbanen. Men vi mener bestemt, at vi med rimelighed - også på den korte bane - kan forvente, at den eksisterende infrastruktur på Kystbanen prioriteres og vedligeholdes i et omfang, som er de mere end ni millioner årlige passagerer værdig. DSB og Banedanmark modtager hvert år milliardbeløb for at forestå togdriften i Danmark - det forpligter. Der er afgørende, at det store antal rejsende på Kystbanen kan forvente ordentlig og rettidig transport, uden gentagne forsinkelser og aflysninger, der har store implikationer for den enkeltes mulighed for at passe sit arbejde og planlægge sin dag.

Så kære Ole Birk Olesen - tak fordi du sætter fokus på en togstrækning, der er udfordret. Vi vil kæmpe ufortrødent videre for at få skabt forbedringer på Kystbanen - dels når det gælder afkoblingen af Sverigestrafikken fra Kystbanen, men også når det gælder en række andre parametre af betydning for Kystbanens drift.