20. september 2019
Jeg vil minde ministeren om, at staten i øjeblikket er ved at etablere en ny forbindelse over Roskilde Fjord. Dette projekt kommer først til sin fulde ret, når det bliver koblet sammen med en god forbindelse direkte til København, skriver John Schmidt Andersen.   Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Jeg vil minde ministeren om, at staten i øjeblikket er ved at etablere en ny forbindelse over Roskilde Fjord. Dette projekt kommer først til sin fulde ret, når det bliver koblet sammen med en god forbindelse direkte til København, skriver John Schmidt Andersen. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Velkommen, hr. minister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Velkommen, hr. minister
Debat - 11. september 2019 kl. 11:19
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af John Schmidt Andersen (V) Borgmester, Frederikssund Kommune

Før folketingsvalget den 5. juni havde den daværende regering sammen med Dansk Folkeparti fremlagt en samlet prioritering af 112 mia. kr. til væsentlige infrastrukturprojekter i Danmark. Blandt projekterne var blandt andet færdiggørelse af Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen. Den samlede plan vakte glæde her i Frederikssund, idet anlægsloven for Frederikssundmotovejen blev vedtaget i 2009, og her 10 år senere er den stadig kun nået til Tværvej ved Ledøje.

Med folketingsvalget fik vi en ny regering og dermed en ny transportminister, Benny Engelbrecht (S). Han meddelte kort efter sin tiltræden, at »tavlen skulle viskes ren«, og at nye forhandlinger skulle indledes om prioritering af penge til infrastrukturen.

Jeg vil gerne byde den nye minister velkommen i jobbet og dernæst anerkende, at ministeren ønsker at sætte sit eget præg på fremtidige investeringer i infrastrukturen. Netop derfor har vi borgmestre i sekskommunesamarbejdet mellem Helsingør, Fredensborg, Gribskov, Hillerød, Halsnæs og Frederikssund Kommuner sat transportministeren stævne i dag for at komme i dialog om de infrastrukturprojekter, der er særligt vigtige for udviklingen i hovedstadsområdet.

Det drejer sig primært om færdiggørelsen af Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen samt forbedringer på kystbanen. På mødet med ministeren vil vi naturligvis minde ham om, at begge motorvejsstrækninger blev nævnt i Socialdemokratiets egen infrastrukturplan, som blev præsenteret i januar. Og med god grund. Trafikken er i dag særdeles tæt på begge strækninger med store kødannelser til følge og en kedelig uheldsstatistik. Trafikken ventes at stige i de kommende år, og det er derfor afgørende at få taget hul på begge projekter, der samfundsøkonomisk er meget rentable.

Intet misforhold
Kigger man i det forståelsespapir, regeringen har skrevet med sine støttepartier, kan man læse, at klima- og miljøhensyn skal indgå i langt højere grad, når der forhandles om investeringer i infrastruktur. Dette bliver af nogen tolket sådan, at der skal større fokus på kollektiv transport og mindre fokus på vejene. Men for mig er der intet misforhold mellem motorveje og klimahensyn. Prøv at regne på, hvor meget brændstof, der bliver brugt på at holde i kø. Spildtid på vejene er bestemt ikke miljøvenligt. Det håber jeg, regeringen og dens støttepartier vil forholde sig konstruktivt til.

Samtidig kan der sagtens tænkes grønt i anlæggelsen af nye motorveje. Man kan således forestille sig på sigt at reservere et spor til elbiler og elbusser, eller at reservere et spor til biler med flere passagerer. Man kan indtænke etablering af ladestationer til elkøretøjer langs vejene eller holdepladser, der giver mulighed for samkørsel. Ved anlæggelsen kan man altså foretage en lang række grønne tiltag til gavn for klimaet, for bilisterne og for trængslen.

Jeg vil naturligvis også minde ministeren om, at staten i øjeblikket er ved at etablere en ny forbindelse over Roskilde Fjord. Dette projekt kommer først til sin fulde ret, når det bliver koblet sammen med en god forbindelse direkte til København.

Motorveje handler ikke kun om økonomi - at varer og arbejdskraft kan bevæge sig forholdsvis uhindret rundt i landet. Det handler også om livskvalitet. Den tid, vi spilder ved at holde i kø, kunne vi have brugt til andre og mere gavnlige formål som at være sammen med familien eller foretage sig noget andet fornuftigt. Der er ikke mange, som finder mening i at holde i kø.

Det glæder mig, at ministeren - på et samråd så sent som den 20. august - har understreget, at han ønsker et bredt forlig om infrastruktur. Nordsjælland og Hovedstadsområdet har hårdt brug for, at vi realiserer disse projekter snarest muligt.