28. marts 2020
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vælg nu den enkle løsning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vælg nu den enkle løsning
Debat - 05. marts 2020 kl. 06:49
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Ove Pygh Wilche, Rødtjørneparken 15, Store Heddinge, radiovært og tidligere reporter, klummeskribent og pressefotograf i USA.

I årene i USA lærte jeg det engelske ordsprog: »K.I.S.S« - keep it simple, stupid - at kende. Pointen er klar. Når man står over for et problem, bør man vælge den enkle løsning. I tilfældet Østbanen er det skinnerne, der er udslidte, mens resten af banens anlæg er fuldt funktionsdygtige, hvorfor alt, der er nødvendigt at gøre, er at lægge nye skinner.

Sagen er, at Østbanens tog er tidssvarende, serviceværkstedet i Hårlev er moderne, perronerne på stationer og stoppesteder passer til togene, og signalsystemet virker. Dette betyder, at når problemet skal defineres, er det kun skinnerne, der er problemet. Alt andet virker efter hensigten.

Ingen problemer
Så er det sådan, at Østbanen fremover skal servicere strækningen Køge-Roskilde. På denne strækning er der ingen problemer. Skinnerne er i orden, stationerne indrettet til togdrift, signalsystemet er i orden, og alt er klar. Det vil derfor være sådan, at hvis man vælger BRT-løsningen på Østbanen, skal man enten bygge strækningen Køge-Roskilde om, eller man skal dele Østbanen i BRT-drift og togdrift. Dette vil, uanset hvilken løsning man vælger, medføre komplikationer og anlægsudgifter af ukendt omfang.

Samtidig er det sådan, at der er endnu et engelsk ordsprog, som siger: »If it works, don't fix it«. Igen er pointen klar. Der er ingen grund til at lave om på de ting, der virker. Og her er det sådan, at Køge-Roskilde-strækningen er en velfungerende jernbane, hvorfor det vil være galimatias at omlægge denne strækning til BRT-drift.

Overordnet set er det sådan, at Østbanen er, og til alle tider har været, en jernbane, hvilket den bør fortsætte med at være. Ganske vist er det argumenteret, at BRT-busser på sigt vil være miljøvenlige, og man påstår også, at disse vil være billigere i drift.

Dette er ikke nødvendigvis korrekt. Der vil blive udgifter til vedligehold af busser, tracé, signalsystemer og så videre. Dette vil også være tilfældet, hvis man bevarer jernbanen, men det er sådan, at der arbejdes på at udvikle eldrevne og brintdrevne tog beregnet til sidebaner. Dvs. argumentet om miljørigtig løsning, kan løses ved at anskaffe sådanne tog i takt med at Østbanens tog er udslidte.

Kort sagt, der er al mulig grund til at holde sig til den simple løsning, hvilket er at udskifte skinnerne. Herved er der jo også den mulighed, at man fremover kan hæve hastigheden på banen, så rejsetiden bliver kortere, ligesom der bliver direkte service, uden skift i Køge, til Roskilde.