14. november 2019
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Uddannelsen af lærere bør styrkes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uddannelsen af lærere bør styrkes
Debat - 28. oktober 2019 kl. 13:17
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Undervisning

Af Carsten Hogstad
Søparken 80, Roskilde Tidligere lærer, skoleleder og forvaltningschef

En ny undersøgelse foretaget af tænketanken Kraka og revisionsfirmaet Deloitte konkluderer, at de danske lærere er fagligt for ringe klædt på.

Lærernes formand mener ikke, at man kan generalisere, men erkender, at »nogle kunne være bedre rustet«.

Det er jo heller ikke således, at lærerstanden skiller sig ud fra alle andre erhvervsgrupper med hensyn til dygtige og mindre dygtige medarbejdere.

Selvfølgelig bør det tilstræbes, at lærerne har et højt fagligt niveau - ingen tvivl om det - og her spiller læreruddannelsen en afgørende rolle, men at tro, at det er det eneste afgørende for, om eleverne lærer noget i grundskolen, ville være en fejltagelse.

I mine 50 år i folkeskolen, heraf de fleste som leder, har jeg mødt både fagligt dygtige og mindre dygtige lærere. Men ofte gav deres faglige viden/uvidenhed sig ikke udslag i tilsvarende gode eller dårlige karakterer hos eleverne, fordi det basalt set drejer sig nok så meget om andre kvaliteter hos læreren, nemlig om vedkommendes personlighed og evne til at skabe positive relationer til eleverne, som er grundlæggende befordrende for et frugtbart pædagogisk læringsmiljø. .

Det underbygges af en nyere ph.d- afhandling om »lærerens relationskompetence«, som konkluderer, at »lærer-elev-relationens kvalitet påvirker elevernes faglige engagement og progression...« samt endvidere trivsel og social adfærd.

Jeg vil sammenligne det med, at lærergerningen i gamle dage af mange lærere føltes som »et kald« i modsætning til i dag, hvor politikerne har transformeret lærerkaldet til et lønarbejderjob. Kaldet trives kun i frihed og giver sig udtryk i kærlighed, entusiasme og vilje til at gøre en forskel for eleverne. Når kaldet er stærkest, sætter det uudslettelige spor hos eleverne - også fagligt!

Brænder læreren for lærergerningen og formår at opbygge et socialt tillidsforhold, gør det eleverne lærevillige og interesserede, så de yder deres bedste, og på den måde kan selv en faglig mindre dygtig lærer bibringe eleverne de fornødne faglige kundskaber.

Det, der er efterstræbelsesværdigt, er, at vore lærere er karakteriseret ved at besidde en uadskillelig faglig, professionel og personlig identitet. For at rekruttere studerende til læreruddannelsen, der besidder egenskaber, der gør dem til både fagligt dygtige og passionerede lærere, bør læreruddannelsen styrkes og ikke mindst arbejdsvilkårene i folkeskolen gøres mere attraktive. Det er jo netop i komplementariteten, at det større hele opstår!