5. juli 2020
Rådet til de sjællandske kommuner er at investere de øgede midler fra den kommunale udligning i grundskolen, at man øger ambitionsniveauet og forventninger til de unge, og at man indgår en alliance med forældre og erhvervsliv om denne satsning, skriver Per B. Christensen.                                   Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Rådet til de sjællandske kommuner er at investere de øgede midler fra den kommunale udligning i grundskolen, at man øger ambitionsniveauet og forventninger til de unge, og at man indgår en alliance med forældre og erhvervsliv om denne satsning, skriver Per B. Christensen. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Uddannelse til alle - også på Sjælland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uddannelse til alle - også på Sjælland
Debat - 03. juni 2020 kl. 14:17
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Per B. Christensen Næstformand for ZBC -

Zealand Business College

Folketinget satte for et par år siden en målsætning for de unges uddannelse. 90 procent af de unge skal tage en kompetencegivende uddannelse efter folkeskolen, og de resterende 10 procent skal få kompetencer ved joberfaring med videre.

Forskningsinstitutionen VIVE har offentliggjort en ny undersøgelse om unges uddannelse. Det glade budskab er, at det går fremad, og at uddannelsesfrekvensen ikke mindst er øget i storbyerne. Den dårlige nyhed set med sjællandske øjne er, at der fortsat er markant færre unge, der får en ungdomsuddannelse i Vest- og Sydsjælland end i Vestjylland. For noglekommuner er forskellen på op til 10 procentpoint, og udfordringen er størst i kommuner som Vordingborg, Kalundborg, Slagelse og Odsherred.

Hvis man sammenligner min egen bopælskommune Vordingborg med Lemvig, viser tallene, at af de 25-29-årige, der boede i henholdsvis Lemvig og Vordingborg som 15-årige, er forskellen på 8,1 procentpoint! (89,8 procent i Lemvig og 81,7 procent i Vordingborg) i andelen, der får en ungdomsuddannelse. Og her tages højde for, at unge flytter fra provins til storbyer, og at de uddannelsesmæssigt stærkeste unge også har den største tendens til at søge mod universitetsbyerne efter deres ungdomsuddannelse. Jeg synes, sammenligningen mellem de to kommuner er fair. Begge kommuner ligger med afstand til en større by, og uddannelsesudbuddet i Vordingborg er endda betydeligt større end i Lemvig. Hvorfor så den store forskel?

Når jeg spørger mine vestjyske kolleger om forklaringen bag tallene, understreger de, at der ikke er nogen enkel og entydig opskrift på succes. Det er en bred indsats og et langt sejt træk. Den jyske grundindstilling om, at vi skal klare os på trods, spiller ind, men der er også andre årsager.

For det første handler det om, at folkeskolen har et højt og realistisk ambitionsniveau for de unge. At der stilles klare forventninger til elever, forældre, ledelse og lærere. Det erfarede jeg også, da jeg besøgte skoler over det ganske land som formand for lærerkommissionen. Det er afgørende at flytte forældrenes holdning. Selv om de ikke selv fik nogen kompetencegivende ungdomsuddannelse, er det vigtigt, at de har ambitioner på næste generations vegne.

Holdning og indsats
Erhvervslivets holdning og indsats spiller også ind. Et erhvervsliv, der levende fortæller om de nye uddannelses- og jobmuligheder der er, at erhvervene hele tiden udvikler sig og både henvender sig til unge, der vil have en gymnasial og en erhvervsrettet ungdomsuddannelse. Den tætte dialog med erhvervslivet om praktikpladser og det tidlige møde mellem folkeskole og virksomhed er helt afgørende. Stærke lokalsamfund og stærke familier, der bakker op og skubber på de unge, har stor betydning.

Der er en klar tendens til, at kommuner der har mange unge, der går fra folkeskole til erhvervsuddannelse, også har en høj samlet uddannelsesfrekvens.

For unge, der kommer fra familier uden en uddannelsestradition, er det vigtigt med en ekstra hånd i ryggen både til familien og til den unge. Hele familien skal forstå vigtigheden af, at de unge uddanner sig. Her er det vigtigt med en særlig ungeindsats, ikke bare en traditionel vejledning af »systemets folk«, men også fra unge og folk fra erhvervslivet, der selv har brudt mønstre.

Rådet til de sjællandske kommuner er at investere de øgede midler fra den kommunale udligning i grundskolen, at man øger ambitionsniveauet og forventningerne til de unge, og at man indgår en alliance med forældre og erhvervsliv om denne satsning. Sådan får vi vestjyske tilstande på Sjælland.

Har du ændret dine indkøbsvaner i forbindelse med coronakrisen?