28. oktober 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Turismens domino-effekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Turismens domino-effekt
Debat - 30. september 2020 kl. 09:22

Krisetid
Af Annette Sørensen,
direktør i VisitNordsjælland

I 2015 satte vi i VisitNordsjælland sammen med turisterhvervet og kommunerne et mål. Ved at satse på købestærke turister, sæsonudvidelse, mere erhvervsturisme, udvikling og digital markedsføring skulle turismen i Nordsjælland inden udgangen af 2018 skabe en omsætning på 6 mia. kroner. Omsætningstallene for turismen offentliggøres vanligvis med to års forsinkelse. Tallene er nu tikket ind og viser, at turisterne i 2018 lagde knap 5,9 mia. kroner i forbrug, som er kommet overnatningssteder, attraktioner og det nordsjællandske handelsliv til gode.

Vi kom meget tæt på det mål, vi satte os. Men vi lever ikke i fortiden og er smerteligt bevidste om, at når det samme regnestykke gøres op for 2020, så vil det alt andet lige se anderledes ud.

I medierne har vi i sensommeren kunne læse solstrålehistorier fra turisme-Danmark om feriehusudlejere og mindre museer, der har nydt godt af den stigende indenlandske turisme. Og om turister, der har valfartet til øerne. Men det giver langt fra et fuldt billede af turismens tilstand. Byhoteller, konferencesteder, campingpladser, vandrehjem, restaurationer, spillesteder, museer, kulturinstitutioner og attraktioner bløder. Sommeren kan ikke kompensere for de udenlandske turister, der udeblev, og skuldersæsonen, vi nu kigger ind i. 6-dages reglen blev misforstået af turisterne og spændte ben for hotelophold - ikke kun i København, men også i Nordsjælland. Og meget tyder på, at jyderne ikke har besøgt Sjælland, i lige så høj grad som sjællænderne har ferieret i Jylland.

Den værdiskabelse og turismeudvikling, vi i årevis har bygget op, må ikke smuldre mellem fingrene på os. Turismen eksisterer i kraft af og for det lokalsamfund, som den er en del af. Med 7600 fuldtidsstillinger beskæftiget og 2,1 mia. i skatteindtægter til de kommunale kasser er turismen en vital bidragsyder til de nordsjællandske lokalsamfund. Turismen er ikke en isoleret størrelse men udgør en kompleks omend sårbar værdikæde, der tapper ind i detailhandel og andre serviceerhverv. Iskiosken er afhængig af campingpladsen. Hotellet får gæster fra konferencecenteret. Blikkenslageren får forretning af feriehusudlejeren. Den lokale fødevareproducent er afhængig af spisestedet, der har spillestedet som nabo. Turismen er cirkulær, og det bliver endnu tydeligere i en krisetid.

Vi skal styrke værdikæderne og vende turismens domino-effekt. Infrastruktur, udvikling og markedsføring går hånd i hånd. Vi skal have turisterne bedre fordelt rundt i Danmark. Er det utænkeligt at hjælpe jyderne på vej med en rabat på Storebæltsbroen? Vi skal markedsføre vores oplevelsesudbud over for en ny type af værdiskabende turister. De turister, der tidligere lagde flest penge, kom langvejs fra. Måske er en værdiskabende turist i dag en turist, der kommer igen og igen. Vi skal have flere billeder af, hvem turisterne er, og lade data fortælle os, hvilke turister vi skal tiltrække lige nu. Oftere end før tæller de også os selv. Lokalt skal vi styrke udviklingen af turismen bl.a. ved at pakketere og skabe oplevelser på tværs, der kan tiltrække nye gæster og kigge ind i forandrede behov og nye rejsemønstre. Kan vi f.eks. koble kommercielle muligheder på naturoplevelserne, som der lige nu arbejdes på i Nationalpark Kongernes Nordsjælland, eller samle de nordsjællandske fødevareoplevelser og tappe ind i behovet for hyperlokale oplevelser.

En ting er sikkert. Skal vi bibeholde det samme vækstniveau, så kræver det dedikerede investeringer i turismen. Aldrig har der været et større behov for en samlet og koordineret turismeindsats i Nordsjælland som nu.

Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?