12. juli 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tid til handling for Horn Langhoff

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tid til handling for Horn Langhoff
Debat - 30. juni 2020 kl. 07:59
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Togdrift
Af Søren Jakobsen,
Højby Hovedgade 56 ,

Højby

»Lokaltoget er en livsnerve«, lyder overskriften på artiklen 25/6 om demonstrationen foran Regionshuset i Sorø, hvor en lang række borgerforeninger støttede op om kravet til politikerne om, at befolkningen i Region Sjælland fortsat skal have en brugbar offentlig transport i form af lokaltog. Her er det positivt, at politikerne i Region Sjælland er enige om, at skinnerne skal skiftes ud. Det springende punkt er en forbenet modstand hos folketingspolitikerne i Socialdemokratiet og Venstre. Der skal nemlig findes en finansieringsudvej for de ca. 500 millioner, som skinneudskiftningen koster.

Men det handler jo grundlæggende om, hvorvidt den kollektive trafik skal tjene befolkningen på Sjælland, eller om intercitytog og tog til Femern med lyntogsdrift skal føre passagererne væk fra Sjælland. De sjællandske byer skal leve af, at det fortsat skal være attraktivt at bosætte sig uden for storbyerne. Har man ingen lokalbaneløsning, så bidrager nedlæggelsen af stationsbyerne til affolkning og det rene og skære frilandsmuseum.

BRT-busser dur ikke
Det er positivt, at man regionalt tilsyneladende har manet tanken om BRT-busser i jorden som alternativ til togdrift. For sandheden er, at det ikke er et gyldigt alternativ i forhold til en fast servicering af befolkningen. Se på den sporadiske busdrift, der kører omkring på Sjælland et par gange i dagtimerne, ofte med blot få passagerer. Det ville gå samme vej med BRT-busser.

Op til folketingsvalget i 2015 var der sidst postyr om lokalbanen, hvor det var alliancen omkring regionsformand Jens Stenbæk (V), der ville have hevet sporene op og erstattet dem med busser, for det hed sig, at det var billigere.

Også mit eget parti, de radikale, stillede sig her forkert. Nu argumenterer Anne Møller Ronex (R): »Vi bruger så meget energi og så mange ressourcer på at forhandle og forhandle, det var et enormt sejtrækkeri, da vi skulle have et stykke af Tølløsebanen udskiftet«.

Det sejtrækkeri bidrog hun nu selv til ved at ville eliminere togbanen trods folkelig modstand. Man satte udskiftningen i stå i glad forventning til, at toget skulle væk.

Man må forvente, at de kommende år vil rejse tilsvarende udfordringer med lokalbanerne, bl.a. Odsherredsbanen. Men den politiske positionering bør indlysende gå ud på at få de lokale stationer koblet mest muligt til de hurtige linjer, rettet til intercitytogene. Det var sågar et valgløfte fra socialdemokraten Rasmus Horn Langhoff ved valgkampen i 2019. Det må være tid til handling, hvis han ikke er fuldstændig trynet af partiets topstyring.

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?