16. december 2017
De første test har vist perspektivrige resultater, og ambitionen er at gøre Storebæltsforbindelsen til et mødested for danske og internationale samarbejdspartnere, skriver Mikkel Henningsen.                                                                                                                                                                                                 Foto: Per Christensen
gallery icon

Se billedserie

De første test har vist perspektivrige resultater, og ambitionen er at gøre Storebæltsforbindelsen til et mødested for danske og internationale samarbejdspartnere, skriver Mikkel Henningsen. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Teknologispring på broen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teknologispring på broen
Debat - 06. oktober 2017 kl. 15:22
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Mikkel Hemmingsen, Adm. dir. Sund & Bælt

Sund & Bælt har taget afsæt til et teknologispring, der skal sikre en langt mere effektiv og intelligent vedligeholdelse af Storebæltsforbindelsen. De første test har vist perspektivrige resultater, og ambitionen er at gøre Storebæltsforbindelsen til et mødested for danske og internationale samarbejdspartnere.

I denne måned afsluttede vi sammen med IBM en omfattende test på Storebæltsbroen, hvor vi ved hjælp af analyseværktøjet Watson Analytics har analyseret 14.000 målepunkter på anlægget.

I forrige uge fortalte vores tekniske direktør om vores erfaringer med Big Data og arbejdet med droner og robotter til 400 brofolk fra hele verden på New York Bridge Conference.

Hvorfor nævner jeg de to begivenheder, og hvad har de dog med hinanden at gøre? Jo, de er begge eksempler på den forstærkede satsning på ny teknologi, som Sund & Bælt har indledt. Det er en satsning, der tager sit udgangspunkt i Storebæltsforbindelsen, som vi vil gøre til et udstillingsvindue for hele verden, når det gælder intelligent drift og vedligehold af store infrastrukturanlæg.

Udover Storebæltsforbindelsen ejer, driver og finansierer Sund & Bælt den faste forbindelse over Øresund, og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt med tilhørende landanlæg, herunder jernbanen fra Ringsted til Rødby. Vi er kendt for at have en høj kvalitet i vores vedligeholdelse af forbindelserne. Det har sin pris, og derfor er det også vigtigt, at vi ser kritisk på omkostningerne uden at give køb på sikkerhed og tilgængelighed for trafikanterne, kundetilfredshed og forbindelsernes levetid.

Halv milliard til vedligehold
Alene på Storebælt og Øresund Land- anlæg bruger vi i runde tal årligt en halv mia. kr. i vedligehold og reinvesteringer, der skal forlænge anlæggenes levetid. Tilsvarende kommer vi til at bruge ca. 450 mio. kr. om året på tunnelen til Tyskland og den opgraderede jernbane fra Ringsted til Rødby.

Det er store beløb, og jeg er overbevist om, at der er penge at spare ved at anvende den nyeste teknologi på markedet. Den test med Watson Analytics, som jeg omtalte i indledningen, viste, at vi kunne reducere en dags arbejde på anlægget til én time. Og der er mere at hente. I Sund & Bælt har vi en unik indsigt i, hvordan man opsamler enorme mængder af data fra vores broer, tunneller, motorveje og jernbaner og anvender dem, når vi skal vedligeholde anlæggene. Det nye er, at teknologien giver os ny indsigt i mønstre og sammenhænge, som vi ikke kendte tidligere. Det er de data, som vi skal systematisere og udnytte langt mere effektivt, så de giver værdi for vores forretning.

Big Data, Internet of Things, sensorer og robotter er en del af hverdagen i nogle brancher, men i bygge- og anlægsbranchen er det endnu ikke slået fuldt igennem. Det vil Sund & Bælt være med til at ændre, og vi vil sætte nye standarder. Vi har sat os det ubeskedne mål, at vi være markedsleder på intelligent anvendelse af asset management i drift og vedligehold blandt infrastrukturejere.

Det er et ambitiøst mål, og vi kan kun nå det, hvis vi allierer os og deler data med strategiske partnere som f.eks. IBM, leverandører og andre ejere af store infrastrukturanlæg. Målet er at disse strategiske partnerskaber med tiden skal skabe værdi på bundlinjen - både for os og for dem, vi yder rådgivning til.

Droner er et andet eksempel på, hvordan teknologi skal være med til at effektivisere vedligeholdelsen af vores infrastruktur. Her er vi i samarbejde med COWI i gang med droneflyvninger på Storebæltsbroen, hvor vi bl.a. arbejder med billedgenkendelse i forhold til vedligehold af de 325.000 tons tunge ankerblokke. I fremtiden vil vi sende en drone af sted på inspektion i stedet for at klatre rundt på ankerblokkene med tov og seler. Herefter fodrer dronen en supercomputer med billeder og data og får udpeget områder, hvor der er behov for vedligehold, eller hvor der er sket forandringer på ankerblokken. Vi har foretaget den første flyvning og bygget en 3D-model af ankerblokken. Næste skridt er at »lære« computeren at reagere på udvikling i småskader på betonen. Ultimativt forestiller vi os, at dronen selv vil kunne flyve rundt uden pilot og sende data til computeren. Også inde i broen.

I Sund & Bælt har vi taget afsæt til det nye teknologispring, og Storebæltsbroen bliver omdrejningspunktet og vores lokale showcase. Men det er en kompleks opgave. Det kræver, at vi evner at implementere en ny forretningsstrategi, at vi formår at geare organisationen og opgradere kompetencerne, og at vi er opmærksomme på, at pionerarbejde aldrig er let. Det stiller store forventninger til organisationen, og vi vil komme til at bevæge os ad veje, som fører os andre steder hen, end vi regnede med.

Alligevel tør vi godt stå ved vores ambition: At vi i Sund & Bælt sammen med vores partnere kan sætte nye standarder for drift og vedligehold af de store infrastrukturanlæg, både herhjemme og globalt.