
Det virker, som om Sjælland og København i mange år er blevet udsultet med hensyn til infrastrukturmidler. To tredjedele af motorvejsnettet ligger vest for og en tredjedel øst for Storebælt. Da 50 procent af borgene bor i øst, virker det, som om der er systematisk skævridning i fordelingen. Borgerne Øst for Storebælt skal også serviceres. Det bryder også mod de principper om lighed og fairness, som vi bygger Danmark på.
Jyderne er helt tydeligt bedre til at organisere og »rage« til sig. Navnet den jyske trafikmafia er ikke opstået af ingenting. I et Danmark år 2021 burde dette jyske krejleri måske dæmpes lidt. I Jylland er har man en erhvervsstruktur med relativ jævn fordeling af produktionsvirksomheder. En lille by som Brande har med Siemens vindmøller, Bestseller m.v. måske 6000-8000 arbejdspladser.
På Sjælland er der kun få store produktionsvirksomheder, og mange er nødt til at pendle til virksomheder, som ligger i Københavns omegn eller job med administration mv. i selve København. Reelt sker det ikke så meget syd for Køge. Kalundborg med Novo er undtagelsen for ovennævnte beskrivelse af Sjælland.
De fem mest befærde motorveje er i tilkørsel og rundt om København, med Køge Bugt motorvejen som markant mest befærdet med 142.100 biler pr. dag i 2019. Med jævn tre procent stigning i trafikvæksten fra 2010-2019 var det store trængselsproblemer i 2019, før coronaen kom til landet.
Nogle områder på Sjælland er dobbelt trængselsramt.
n Næstved-området skal i trafikkø for at komme på motorvej og kø igen i Køge Bugt.
n Stevns og Køge Syd skal i kø, inden de kommer til motorvej og kø igen i Køge Bugt.
I denne periferi af Sjælland bliver folk formodentlig nødt til at flytte til for eksempel Høje Tåstrup, hvis det skal have almindeligt familieliv og se deres børn vokse op. Et stort tab af skatteydere og ressourcer, som efterlader Sjælland periferi endnu mere i stikken.
Det er ikke så lange strækninger, som mangler på Sjælland: Ca. 200 km. Det er relativt korte motorvejsstrækninger til Næstved, Kalundborg, Frederikssund og Hillerød samt udvidelse omkring København på Ring 3, Helsingørmotorvejen, Amagermotorvejen og Køge Bugt motorvejen.
I Jylland er ønskerne større: En Hærvejsmotorvej på 200 km samt utallige ønsker om udvidelse på 400 km. Samlet ca. 600 km eller tre gange så meget som øst for Storebælt.
Kilde: Danmark skal have en ny langsigtet infrastrukturplan. Oplæg fra Socialdemokratiet.
Flaskehals for trafikken
Køge Bugt motorvejen er flaskehals for trafikken fra Europa, Vestdanmark og Sjælland til København og omegn samt Skandinavien.
En reel trængselsblokering af flaskehalsen Køge Bugt motorvejen - også kaldet »Danmarks største parkeringsplads«, virker ikke fornuftig.
Borgerne på Stevns, Midt-, Syd- og Vestsjælland synes, at fordeling af midlerne til infrastruktur skal varetages noget bedre. Tallene viser, at den jyske forfordeling er »lidt rigelig«, hvis man siger det med jysk humor.
Det er ikke kun en sjællandsk problematik. Store dele af de manglende motorveje ligger i Københavns-området, der i forvejen afleverer store beløb i udligning til Jylland. At så en stor del af trafikmidlerne også skal glide vestpå, virker som lidt urimeligt.
Hans Thorsen bor i landsbyen Naurbjerg i Solrød Kommune og arbejder som gartner i Bårse på Sydsjælland, hvor områdets borgere bruger lang tid på transport i stedet for med familie, når de arbejder i Københavnsområdet.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her