24. oktober 2020
Anders Eldrup er manden, der skal finde løsningen på at få en million elbiler uden at give et hul i statskassen på flere milliarder. Han stod bag satsningen på grøn energi hos det daværende Dong som direktør. Men også den fejlslåede elbilssatsning Better Place, der i 2008 lovede en halv million elbiler på vejene i 2020. Her ses han ved Anholt Havmøllepark.
gallery icon

Se billedserie

Anders Eldrup er manden, der skal finde løsningen på at få en million elbiler uden at give et hul i statskassen på flere milliarder. Han stod bag satsningen på grøn energi hos det daværende Dong som direktør. Men også den fejlslåede elbilssatsning Better Place, der i 2008 lovede en halv million elbiler på vejene i 2020. Her ses han ved Anholt Havmøllepark.
Foto: Bertil Barkholt Fruelund/Henning Bagger/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Seriøs diskussion efterlyses

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seriøs diskussion efterlyses
Debat - 18. september 2020 kl. 14:08

Af Sten Melson
Esbern Snares Vej 12

Rungsted Kyst

Eldrup-kommissionen har frigivet sin delrapport 1 om omlægning af afgiftssystemet på personbiler. Delrapporten opruller fire scenarier: 500.000, 600.000, 750.000 og 1.000.000 elbiler i 2030. Rapporten forholder sig ikke til, hvordan alle disse elbiler skal kunne lades op. Det kommer først i delrapport 2, som frigives i slutningen af året.

Der er i dag ingen registreringsafgift på små elbiler og reduceret afgift på store. Elbiler er lidt men ikke dramatisk meget dyrere end de tilsvarende benzin-modeller. Alligevel køber danskerne kun nogle få tusinde elbiler om året. Der er meget langt til et elbil-salg på bare 50.000 biler om året.

I 2019 var der en diskussion i medierne af, hvad det ville koste at gøre elnettet klar til en mio elbiler. Prisen blev anslået til mellem tre og 45 mia kr. Vi må vente til nytår på at se, hvad Eldrup-kommissionen kan komme op med omkring opladning af de mange elbiler, men indtil vi har et godt bud på prisen, giver det ingen mening at fastlægge en afgiftsstruktur for personbiler.

Vi kan vælge at køre i brintbiler i stedet for elbiler. Med brintbiler er der ikke behov for at forstærke elnettet eller grave vejene op for at opsætte ladestandere. Der skal bare opstilles nogle brint-standere på tankstationerne. Er det en samfundsopgave at betale en milliardregning for at favorisere elbilerne? Hvis elbilejerne selv skal betale, bliver elbiler langt dyrere end brintbiler.

Hvad med brinten?
Men hvor skal brinten komme fra? Den skal komme fra brintanlæg, der skal opføres ved siden af fjernvarmeværkerne, som kan udnytte den varme, der udvikles både ved brintfremstillingen, og når brinten bruges til at lave elektricitet. Disse brintanlæg skal vi bygge under alle omstændigheder, for det er den eneste måde, hvorpå vi kan øge andelen af vind og sol i elproduktionen til 100 procent. Brintanlæggene skaber den nødvendige balance i elnettet. Transportsektorens brintbehov kan dækkes ved, at de tilhørende brintlagre dimensioneres, så de kan rumme tilstrækkeligt meget brint til at sikre både el-balancen og transportsektorens brintbehov. Den ekstra lagerkapacitet koster ingenting i forhold til den samlede pris på de brintanlæg, vi er nødt til at bygge under alle omstændigheder, og energiselskaberne vil nok selv afholde omkostningerne til brint-ladestanderne. Det behøver ikke at koste samfundet en krone at omstille alle personbiler til brint.

Diskussionen om antallet af elbiler er simpelthen absurd, så længe der ligger en ukendt milliardregning, der knytter sig til valget af elbiler.

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?