6. december 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Seniorer udfordres af nye tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seniorer udfordres af nye tog
Debat - 08. november 2019 kl. 21:12
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Tilgængelighed
Af Hans Petersen Sydskrænten 6, Kalundborg

Nylig hjemkommen fra en togtur til det sønderjyske vedgår jeg gerne, at vi (et ældre ægtepar) fulgte den røde regerings opfordring til at lade bilen stå (og derved undgå ophidsende og provokerende situationer med andre trafikanter) og bruge toget. Hvilket indebærer visse fordele, når man først er kommet op i toget, såsom for eksempel at kunne synke hen i bløde sæder, læse avisen og nyde udsigten uden at skulle koncentrere sig om kørslen.

Men der er jo også, som vi fandt ud af, nogle bagsider. En af de værste er trapper, som seniorer ikke bryder sig om. Og slet ikke, hvis man er bevæbnet med en pænt stor kuffert, der vejer godt til. Heldigvis kan den trækkes og trilles, men at komme op i - eller for den sags skyld ned fra - et IC3-tog, som er det mest brugte uden for Vestsjælland, er lidt af en opgave, fordi der er nogle solide trapper, der skal passeres. Og hvis ikke der er nogle friske, unge mennesker, der tilbyder at tage kufferten, og det er der heldigvis, både af han- og hunkøn, ja, selv en konduktør kan finde på at tilbyde en hjælpende hånd, selv om det er uden for reglementet, ja, så kræver det sin mand.

Godt med elevatorer
Heldigvis er der elevatorer på de fleste stationer, (og sandelig om ikke de virker), hvilket er en stor hjælp, og hvis DSB udvidede servicen ved at påføre perron-nummer på billetten, ville megen forgæves traven kunne undgås.

De fleste er nok ikke klar over, at vi har luksustilstande på Vestbanen. Både i de efterhånden gamle dobbeltdækkervogne og de nyere IC4-tog kan man bare gå ind fra perronen på plant gulv. Det er særdeles seniorvenligt.

Udfordringen med at udfase trappetogene kan vel først forventes inden for en længere fremtid, idet der formentlig altid vil være stort pres på behovet for nye veje eller udvidelser af eksisterende også her på Sjælland, og det kan undre. Når man skal til helbredstjek eller behandling på et københavnsk hospital, bruger man oftest Falck, Flextrafik eller anden vejtransport, og det er slående, at en morgentur afslører endeløse rækker af biler mod København med kun en person i hver bil. Det er ikke særlig klimavenligt. Hvorfor dog ikke bruge penge på at lave nogle flere strategisk beliggende opsamlingspladser med mulighed for kollektiv transport til arbejdspladserne? Tænker man. Men undskyldningerne er velkendte, det ændrer dog ikke ved, at skribenten - trapper eller ej - finder fordelene større og fortsat foretrækker togture med DSB.

Go' rejse.