8. april 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pensionistrabat skal gøre gavn for flere pensionister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pensionistrabat skal gøre gavn for flere pensionister
Debat - 15. januar 2020 kl. 14:28
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Kirsten Jensen, bestyrelsesformand og Per Hovmand, næstformand, Movia

I aviser og på sociale medier har man den seneste tid kunnet læse, at der skal laves om i priserne for pensionister og førtidspensionister på Sjælland, Lolland, Falster og Møn til juni. Det er DOT - Din Offentlige Transport - som er et samarbejde mellem DSB, Metroselskabet og Movia, der har truffet den beslutning. For nogle vækker beslutningen bekymring, fordi det betyder, at de skal betale mere for at rejse med den kollektive transport, end de gør i dag. Og hvorfor lave om på noget, som virker godt, tænker man så? Svaret er selvfølgelig, at den nuværende rabat faktisk ikke virker særligt godt, når man først får kigget den efter i sømmene.

I dag får man pensionistrabat i den kollektive transport ved at købe et tre-måneders pensionistkort - det såkaldte mimrekort - eller en enkeltbillet til mindst fire zoner. Man kan købe pensionistkort til hovedstadsområdet, til Sydsjælland eller Vestsjælland, og det koster alt mellem 420 kr. og 840 kr. - afhængigt af område og dækning.

Det er ikke alle pensionister og førtidspensionister, der har råd til at investere så store beløb mod en senere besparelse pr. tur. Det er heller ikke ret mange pensionister, der har købt et pensionistkort. Faktisk har kun hver sjette pensionist købt et pensionistkort, og det er primært pensionister i hovedstadsområdet med flere busser og tog med hyppigere afgange i timen.

Men desværre er rabatten også ulige fordelt på andre områder. I hovedstadsområdet har 17 procent af pensionisterne købt et pensionistkort. Uden for hovedstadsområdet er tilslutningen endnu lavere. I Vestsjælland er det blot 2000 pensionister, svarende til tre procent af pensionisterne, der har købt et pensionistkort, mens tallet er helt nede på 500 pensionister eller blot en procent i Sydsjælland. Det er svære tal at forklare og endnu sværere at forsvare, og det er det, der nu laves om på.

Movias bestyrelse har i arbejdet med reformens tilblivelse i DOT lagt vægt på, at det er uholdbart at have en pensionistrabat, som gør det mere attraktivt at være pensionist i hovedstadsområdet end i Syd- eller Vestsjælland. Derfor bakker Movias bestyrelse op om, at DOT nu retter op på ulighederne med en ny pensionistrabat, som kommer alle pensionister på Sjælland lige meget til gode.

At det er uholdbart med ulige rabatter, har Folketingets statsrevisorer allerede fremhævet i 2015, hvor Rigsrevisionen kritiserede den manglende harmonisering af taksterne i den kollektive transport. Det er derfor en bunden opgave for DOT at harmonisere priserne til bus, tog og metro - også for pensionister.

Flere får glæde af rabatten
Det nye rabatsystem for pensionister tager afsæt i, at flere kan få glæde af rabatten. Når man ændrer en skæv rabatfordeling til en mere ligelig model, betyder det også, at dem, der har haft stor fordel af den nuværende rabat, får færre fordele fremover, og det er forståeligt, at de ikke bryder sig om det.

DOT har regnet på, at med den nye rabat vil godt 150.000 pensionister kunne rejse billigere med den kollektive transport, end de gør i dag. Det er i sig selv positivt, fordi vi har brug for, at flere transporterer sig sammen, hvis vi skal løse de store udfordringer i forhold til klima og trængsel. DOT afskaffer også den spærretid, som i dag gælder for pensionistkortet i hovedstadsområdet, og som mange pensionister i hovedstadsområdet har været kede af. Det afløses af et system, hvor adgangen til rabat gælder hele døgnet. Det er også positivt, mener vi i Movias bestyrelse, fordi det jo i grunden er en underlig tanke, at nogle kunder ikke er velkomne i busser og tog på særlige tider af døgnet.

Endelig er der også pensionister, som - fejlagtigt - har kunnet tro, at hvis de blot skaffede sig et mimrekort, havde de købt den billigste billet. Sådan er det ikke altid. Man skal rejse mere end én gang tur/retur om ugen i de samme zoner, før et pensionistkort kan betale sig. I modsat fald betaler man uforholdsmæssigt meget for den enkelte rejse.

I Movias bestyrelse ved vi godt, at nogle pensionister nu får prisstigninger, og der er eksempler på pensionister, som endda får meget høje prisstigninger. DOT har beregnet, at for cirka 60.000 pensionister vil det blive forholdsvis dyrere at bruge kollektiv transport efter juni. I Movias bestyrelse har vi stor forståelse for, at disse pensionister selvfølgelig vil se reformen som et stort tilbageskridt. Det skyldes imidlertid, at de er en del af den mindre gruppe af pensionister i hovedstadsområdet, som gennem mange år har haft meget stor fordel af det nuværende system med rabatter på op til 80-90 procent af prisen. Den hovedstadsfordel er det desværre ikke muligt at opretholde, når man skal lave en omkostningsneutral løsning, som også kan komme pensionisterne i Vestsjælland og Sydsjælland til gode.