22. september 2020
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pensionistkortet bliver næsten 50 procent dyrere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pensionistkortet bliver næsten 50 procent dyrere
Debat - 19. august 2020 kl. 14:02
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Søren Bald, deltidspendler
Tibirke Sand, Frederiksværk

Frederiksborg Amts Avis kunne på forsiden 14/8 fortælle, at »pensionistkortet er reddet«, men det er en sandhed med kraftige modifikationer. Mere fake news. Og åbenlyst misbrug af ordet »reform«. Realiteten er, at kortet ikke bliver »lidt dyrere«, men stigningen bliver på næsten 50 procent. Er det Movias presseafdeling, der har »fodret« avisen? Hvornår har en prisstigning på næsten 50 procent betydet »lidt dyrere«?

I realiteten koster pensionistkortene ikke Movia noget, for busser og tog kører alligevel af hensyn til de beskæftigede og erhvervsaktive. Og pensionisterne er omfattet af relevante spærretider i myldretiderne.

Kortene har en vigtig funktion i en aktiv ældrepolitik, fordi det for acceptable beløb og harmonisering af priser og rejseregler på tværs af hele Sjælland sætter pensionister i stand til at fastholde en høj mobilitet, når det gælder pasning af børnebørn, frivilligt arbejde (f. eks. Røde Kors og lign.), transport til og fra sygehus, deltagelse i kulturelle arrangementer, fælles vandreture i naturen og samvær med andre pensionister. Den mobilitet er guld værd for både folkesundheden og fællesskabets bagtæppe. Økonomitænkning a la 50 procents fordyrelser af pensionistkortet er uhyre kortsigtet. Og sagt lidt teknisk: Kontraproduktivt, hvis man gerne vil have aktive ældre!

Forstadie til Ebberød Bank?
En meget indforstået og teknisk begrundelse synes at være, at der skal ske en »harmonisering af priser og rejseregler på tværs af hele Sjælland«. Det vil med andre ord sige, at pensionisten i Helsingør skal være med til at betale for, at pensionisten i Skælskør skal kunne tage til Vordingborg på samme vilkår. Det kan man vist kalde forstadiet til Ebberød Bank.

Der er masser af forskelle i dagens Danmark. Vi betaler ikke det samme i kommuneskat, fordi vilkår og service er forskellige fra kommune til kommune. Vi betaler ikke det samme i ejendomsskat. Der er forskellige takster i de kommunale institutioner, fordi de fra sted til sted og fra kommune til kommune drives forskelligt. Der er forskellige vilkår for renovation - både priser og afhentninger. Der er forskellige vilkår for kommunernes politik, når det gælder »private fællesveje«, fordi kommunerne ser forskelligt på kravene til vejkvalitet. Man kunne fortsætte opremsningen, men det afgørende er, at vi ikke lever i en centralistisk stat, men accepterer forskelle, fordi det kan give mere liv i lokalsamfundene.

Hvorfor skal transportvilkårene på hele Sjælland så håndteres efter en fælles læst, når det gælder pensionistkortet?

Der synes at have været økonomske argumenter med i den nye 50 procents fordyrelse, men reelt koster pensionistkortet ikke ekstra, fordi tog og busser selvfølgelig kører som led i et fornuftigt kollektivt trafiksystem, der skal sikre, at folk kan komme på arbejde. Hvorfor pensionisterne i Hovedstadsområdet skal udsættes for en fordyrelse på deres transportvilkår, fatter jeg ikke. Alle steder på Sjælland vil pensionisterne kunne køre på de samme vilkår som i hovedstadsområdet for nedsat betaling og med relevante spærretider. Men fordyrelsen er måske udtryk for Movias manglende demokratiske opbygning og et uigennemskueligt kundepanel.

Eller er det virkeliggørelse af »Trafikselskabernes Ebberød Bank«?

Har debatten om sexisme taget overhånd?