21. februar 2019
Udover at genbesøge vores attraktioners nye og spændende udstillinger, så er der også åbnet for, at turisterne søger gårdbutikken, bryghuset (billedet) eller landsbyen, hvor de lokale har tid til at fortælle dem, hvad de skal opleve, hvordan det er at være et af verdens lykkeligste folk, og hvordan det er at vokse op og bo i Nordsjælland, skriver Annette Olsen. 	                                                                                                                                      Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

Udover at genbesøge vores attraktioners nye og spændende udstillinger, så er der også åbnet for, at turisterne søger gårdbutikken, bryghuset (billedet) eller landsbyen, hvor de lokale har tid til at fortælle dem, hvad de skal opleve, hvordan det er at være et af verdens lykkeligste folk, og hvordan det er at vokse op og bo i Nordsjælland, skriver Annette Olsen. Foto: Thomas Olsen
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Overturisme - ikke her hos os i Nordsjælland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Overturisme - ikke her hos os i Nordsjælland
Debat - 16. januar 2019 kl. 19:41
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Annette Sørensen
Direktør
VisitNordsjælland

Barcelona har det. Venedig lider af det, og Berlin begynder nu også at kunne mærke overturismen! Vi rejser som aldrig før, og stigningen i den samlede rejseaktivitet på verdensplan begynder at skabe udfordringer. På bare fem år har Reykjavik mærket en stigning i overnattende turister på 163 procent. Godt for Islands økonomiske indtjening, men skidt for miljøet på deres mest populære turistattraktioner.

Lokalbefolkningen i Venedig og Barcelona har fået nok af både krydstogtturismen og airbnb. De går endda på gaden og protesterer over turisterne. UNESCO har truet med at fjerne Dubrovniks verdensarvsstatus på grund af overturisme, og Santorini er på listen over »10 steder du skal holde dig fra« i sommerferien, hvis du vil undgå alt for mange mennesker.

Heldigvis finder man hverken København eller Nordsjælland på den slags lister endnu. Men der er ingen tvivl om, at København vækster rent turismemæssigt i disse år. Det har Wonderful Copenhagen også en hel bevidst strategi for, der i den grad understøtter VisitNordsjællands virke.

Ligesom Amsterdam arbejder København med at lede turisterne ud i bykvartererne, forstæderne og henviser dem også gladeligt til Nordsjælland. Vores store force er nemlig nærheden til København. Og hver gang der lander en turist i lufthavnen er det lige så nemt at sætte sig ind i et tog til hovedstaden som at finde et, der går til Helsingør - forskellen er blot 35 minutter.

Mange af de turister, der er interesserede i København, er gæster, der helt naturligt går efter det, en storby kan tilbyde. Rigtig mange af den slags attraktioner har vi også i Nordsjælland. Slottene, museerne, begivenhederne, og så har vi også naturen, som København på ingen måde kan konkurrere med bl.a. Nationalparken, Parforcejagtlandskabe, der er UNESCO verdensnaturarv, og ikke mindst hele kyststrækningen, Den Danske Riviera. Og hvis turister uden bil har en idé om, at det at komme ind i landet og rundt på destinationen kunne være en udfordring, så bliver det kun lettere de kommende år.

Det lokale og nære
For vi har nemlig i den grad fokus på den offentlige trafik. Som turist, eller som borger for den sags skyld, skal det være nemt og smidigt at komme rundt i Nordsjælland. Infrastrukturen skal være i top, så man uden problemer kan komme fra Helsingør (med stop i Nivå og Humlebæk) videre til Hornbæk, og fra Hillerød og videre ud til kyst- og havnebyer som f.eks. Frederiksværk, Hundested, Gilleleje og Tisvildeleje. Derfor er vi i dialog med DOT (Din offentlige transport), Movia, DSB, Metroselskabet, Wonderful Copenhagen og Dansk Kyst- og Naturturisme om at gøre det enklere at bevæge sig ud i landskabet. Via vores kanaler og platforme skal vi vise vejen for gæsterne, der søger ikke bare de større og velbesøgte attraktioner, men som også gerne vil ud til de mindre og endnu ikke så kendte aktører.

Tendensen er nemlig heldigvis, at mange af vores turister er gengangere. Og udover at genbesøge vores attraktioners nye og spændende udstillinger, så er der også åbnet for, at de søger gårdbutikken, bryghuset eller landsbyen, hvor de lokale har tid til at fortælle dem, hvad de skal opleve, hvordan det er at være et af verdens lykkeligste folk, og hvordan det er at vokse op og bo i Nordsjælland. Så vi tager gerne imod, når turisterne har set København og vil opleve livet uden for voldene.