20. januar 2021
Foto: Jeppe Bøje Nielsen
gallery icon

Se billedserie

Foto: Jeppe Bøje Nielsen
Foto: Jeppe Bøje Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Oplevelseserhverv kæmper en overlevelseskamp uden slutdato

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Oplevelseserhverv kæmper en overlevelseskamp uden slutdato
Debat - 28. december 2020 kl. 13:14

Af Birgitte Boserup, næstformand i Horesta Region Sjælland

Turismeerhvervet har gennem det seneste årti været en af de stærkeste jobskabere herhjemme, og erhvervets omsætning i hele vores region har udviklet sig markant. Hele denne udvikling blev dog sat helt på standby i marts på grund af corona.

Ni måneder senere er turisme- og oplevelseserhvervet på mange måder stadig i vildrede. Den markante omsætningsnedgang vil vare ved langt ind i 2021, og fra politisk side er man nødt til at give virksomhederne en retning for fremtiden. Hvordan har man tænkt sig at genåbne samfundet, og hvordan kan vi bidrage allerede nu?

Da vi tog hul på 2020, var der ingen, der kunne have forestillet sig, hvad der ventede forude - og gudskelov for det. Da coronaen gjorde sit indtog i marts, ændrede vores verden sig helt radikalt i løbet af et pressemøde, der varede 30 minutter og hev gulvtæppet væk under branchen.

Som et erhverv der lever af at bringe folk sammen, blev vi ramt af, at folk blev bedt om at holde afstand, ikke være sammen og blive hjemme. Værktøjskassen og ordrebogen blev tømt overnight. I Region Sjælland faldt antallet af hotelovernatninger i april med over 80 pct. ,efterfulgt af et tab på 70 procent i maj.

Når gæsterne udebliver, og hotelværelserne, konferencesalen, vandrehjemmet, restauranten, cafeen, baren eller forlystelsesparken m.m. står tomme, så gør det ondt. Det bord, den seng, det måltid og den konference, der ikke er solgt i dag, kan ikke sælges to gange næste dag.

Vores erhverv har altid været kendetegnet ved innovative og kreative ideer samt forretningsmodeller inspireret af gæsternes foranderlige behov. Så hvad gør man så, når gæsten er væk? Fokus blev nu lagt på gæstens tryghed, afstand og nye måder at arbejde på, både for gæstens skyld og for vores ansattes skyld. Med os fra krisen tager vi det øgede fokus på hygiejne, mindre madspild, gæsterne elsker nu, når vi lufter ud og siger sjældent, at de fryser. Erhvervet er et helt andet sted end for et år siden. Der er flyttet grænser, ændret målgrupper, tænkt og investeret i nytænkning.

Historisk lav omsætning
Investeringer er foretaget på trods af, at omsætningen har været historisk lav. Det har betydet, at mange har vænnet sig til at have penge med på arbejde hver eneste dag. Det er livsværk, der er sat på spil, og det kan virksomhederne slet ikke blive ved med at holde til.

Erhvervets ildsjæle har holdt deres del af samfundskontrakten og holdt så mange medarbejdere som muligt på lønningslisterne i foråret - men likviditeten er ikke til at blive ved. Vi har brug for, at politikerne ser kompensationen som en investering i genstarten af vores erhverv, og det kræver hjælpepakker, der rækker langt ind i 2021, hvor restriktionerne forventes at blive fastholdt, og aktiviteten tilsvarende forventes at være lav i vores forretninger.

Vores virkelighed er nemlig, at gæsterne ikke booker, når de er skræmte. Når vi ser ind i 2021, er erhvervsturismen langt bagud på bookinger, og samtidig har vores kunder et behov for at mødes. Vi ser frem til at igen at kunne sørge for professionelle rammer om møder, konferencer, kongresser og messer, og der består en politisk opgave i at bidrage til at kommunikere, at vi igen trygt kan mødes i større antal, når restriktionerne på et tidspunkt lempes.

Vi håber, 2021 bliver lysere end 2020, men mange forretninger står det værste sted lige nu. Deres forretningsgrundlag har længe været indskrænket gevaldigt, gæsterne bliver bedt om at blive hjemme, og mange er tvangslukkede. Ingen kender næste pressekonferences indhold.

Vores mål er naturligvis at få vores gæster tilbage i den nye normal og skabe vores egen omsætning. Derfor kalder vi på en plan for genåbning. Et mål uden en plan er værdiløs.

Som mange andre har vi levet i et år fyldt med usikkerheder, det er gift for et erhverv, hvor mange booker lang tid i forvejen. Hvordan kan vi lave en glidende genåbning og under hvilke betingelser? Det vil vi gerne diskutere med de ansvarlige herfor på Christiansborg, da vi i Horesta har mange ideer til det arbejde, så Region Sjællands oplevelseserhverv igen kan blomstre.

Jeg er optimist på vegne af både erhvervsturismen og oplevelseserhvervet. Forventningerne hjælpes blandt andet på vej af vaccinerne. I erhvervet ser vi fremad med nye øjne, som reflekterer over det, der er sket og ikke mindst det forandrede mindset, som turisten og gæsten har fået. Den »nye normal« vil helt sikkert udfordre os, men med aktørernes grundige individuelle kendskab til deres egen dna kan vi rykke længere frem, hvis vi er dygtige og får den politiske opbakning, erhvervet har behov for.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?