15. september 2019
Vi tager meget gerne en dialog med alle, der ønsker det. Vi har også i en direkte henvendelse inviteret Per K. Larsen til at komme på besøg hos os for at høre mere om, hvad der ligger bag vores gebyr, skriver Torben Gamst.
gallery icon

Se billedserie

Vi tager meget gerne en dialog med alle, der ønsker det. Vi har også i en direkte henvendelse inviteret Per K. Larsen til at komme på besøg hos os for at høre mere om, hvad der ligger bag vores gebyr, skriver Torben Gamst.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Økonomien skal hænge sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Økonomien skal hænge sammen
Debat - 29. august 2019 kl. 12:26
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

MobilePay

Af Torben Gamst Direktør for MobilePay Danmark

I et læserbrev mandag kritiserede Per K. Larsen fra Landsorganisationen Danske Seniorer, at MobilePay er i gang med at indføre et månedsgebyr, som bl.a. rammer foreninger med små midler.

Jeg har stor forståelse for kritikken. Lad mig alligevel prøve at forklare baggrunden. For det er sådan med MobilePay, at vi uomtvisteligt har haft succes. Men vi er også lidt presset af denne succes. Vores underskud vokser og oversteg sidste år 100 mio. kr.

Modsat, hvad Per K. Larsen skriver, har det nye gebyr derfor ikke noget med Danske Bank at gøre, selvom de formelt er vores ejer. Det har alene at gøre med, at vi i MobilePay har behov for at komme tættere på balance mellem udgifter og indtægter, hvis vi også skal være der om 1, 5 og 10 år.

Presset på os kommer ikke mindst fra den store succes med at udbrede vores erhvervsløsninger til foreninger med ret få transaktioner. De udgør 27 procent af vores kunder til løsningen MyShop. Og det er vi faktisk meget glade for.

Vi har hidtil haft markedets laveste transaktionspriser mellem 30 og 75 øre. Det holder vi fast i. Det kan kunderne godt lide.

Engangsgebyr
Vi har også - ligesom de fleste banker - et engangs-oprettelsesgebyr. Hos os er det 999 kr. Det indførte vi, fordi arbejdet med at oprette en ny erhvervskunde nu engang er ganske omfattende i Danmark p.g.a. den nødvendige regulering og sikkerhed, der skal være.

Trods dette hænger vores drift ikke økonomisk sammen. Vi har løbende udgifter til en betydelig og meget benyttet kundetelefonsupport, en stor it-afdeling, som skal vedligeholde og udvikle vores løsninger. Og til materialer, misbrugsbekæmpelse, drift og meget mere. I alt omkring 300 mennesker arbejder hver dag med at vedligeholde og forbedre MobilePay.

Derfor har vi indført det nye gebyr på 49 kr. om måneden. Vi har lagt det relativt lavt, så det fortsat ikke dækker alle vores udgifter.

Udgiften er den samme pr. erhvervskunde for små som store kunder. For selvom nogle kunder har få transaktioner, så er tiden brugt på support, udvikling og overvågning m.m. den samme.

49 kr. pr. måned
Faktisk er det de små kunder, der får MobilePay mest favorabelt sammenlignet med andre løsninger - det gælder også efter indførelsen af vores 49 kr. i månedsgebyr. Så vi må fastholde, at det nye gebyr gælder ensartet for alle erhvervskunder, bortset fra godgørende organisationer, der har som deres primære aktivitet at indsamle donationer til velgørende formål. De er fritaget for både gebyr og transaktionspris.

Bemærk, at den lille forening med MobilePay MyShop ikke blot får en betalingskanal, men også et værktøj, der letter den frivillige kasserer betragteligt og giver let adgang til at bede om betalinger og skabe løbende overblik over disse.

Vi tager meget gerne en dialog med alle, der ønsker det. Vi har også i en direkte henvendelse inviteret Per K. Larsen til at komme på besøg hos os for at høre mere om, hvad der ligger bag vores gebyr.