5. juni 2020
Første skridt er opførelsen af en helt ny arbejdshavn, der bliver dobbelt så stor som den eksisterende havn i Rødbyhavn. Dernæst bygges den fabrik, der skal producere de enorme tunnel- elementer, som biler og tog fra 2029 skal kører gennem. Og i 2029 forventes tunnelen at stå færdig. skriver Freddy Blak.
gallery icon

Se billedserie

Første skridt er opførelsen af en helt ny arbejdshavn, der bliver dobbelt så stor som den eksisterende havn i Rødbyhavn. Dernæst bygges den fabrik, der skal producere de enorme tunnel- elementer, som biler og tog fra 2029 skal kører gennem. Og i 2029 forventes tunnelen at stå færdig. skriver Freddy Blak.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny trafikforbindelse giver store muligheder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny trafikforbindelse giver store muligheder
Debat - 13. maj 2020 kl. 06:22
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Freddy Blak, regionsrådsmedlem (S), formand for udvalget for Femern, Greater Copenhagen og internationalt samarbejde

Det var en stor dag, da der i slutningen af april blev givet grønt lys fra Folketinget til, at byggeriet af Femern-forbindelsen kan gå i gang. De forberedende aktiviteter har været i gang længe, men nu starter selve byggeriet af den 18 km lange tunnel, der skal forbinde Lolland med Femern.

Første skridt er opførelsen af en helt ny arbejdshavn, der bliver dobbelt så stor som den eksisterende havn i Rødbyhavn. Dernæst bygges den fabrik, der skal producere de enorme tunnel- elementer, som biler og tog fra 2029 skal kører gennem. Og i 2029 forventes tunnelen at stå færdig. Dermed bliver Lolland-Falster, Sjælland og resten af Skandinavien forbundet direkte til Tyskland og det europæiske kontinent.

Byggeriet vil skabe tusindvis af nye arbejdspladser og masser af muligheder for både virksomheder og for mennesker, der gerne vil uddanne sig og arbejde på et kæmpe prestigebyggeri. Det er godt, især i en svær tid med corona-virus, mange fyringer og mange virksomheder, der er i fare for at bukke under. For de mange, der enten er ved at gå konkurs eller er ved at miste deres arbejde, er Femern-byggeriet en stor og kærkommen håndsrækning.

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling er der. På Lolland, Falster, Sjælland og i resten af Danmark. Det er nu, vi skal gribe dem. Ja, endda selv forme dem. Vi har i mange år haft fokus på at få truffet beslutningen og få gang i byggeriet. Den er plads nu. Derfor er det også tid til at fokusere 100 procent på at udnytte de store udviklingsmuligheder, der er med Femern-forbindelsen. Både under byggeriet og på den længere bane.

Masser af aktivitet
De næste ni år vil der være masser af aktivitet. Der investeres over 100 milliarder kroner i forbindelsen og i de tilhørende veje og jernbaner i Danmark og Tyskland. Det giver nye muligheder for danske firmaer, hvis de har de rigtige kompetencer og er konkurrencedygtige. Her må vi bakke op i samlet flok og gøre, hvad vi hver især kan for at sikre flest mulige danske arbejdspladser. Det gælder selvfølgelig ude i virksomhederne, men også på uddannelsesinstitutionerne og fra politisk hold.

Når Femern-forbindelsen står færdig, kan man komme hurtigere fra Hamborg til København. Ny infrastruktur skaber vækst og øget økonomisk aktivitet. Det ved vi. Det er bare ikke sikkert, at den øgede økonomiske aktivitet kommer der, hvor infrastrukturen er blevet bygget. Det er fint med vækst i København og Hamborg, men jeg vil også have udvikling og vækst mellem de to storbyer.

Kommer ikke af sig selv
Udvikling kommer desværre ikke af sig selv. Heller ikke når der bygges store infrastrukturprojekter. Et eksempel er udviklingen omkring Eurotunnellen, der siden 1986 har forbundet Frankrig og England. På den franske side ligger der en tom togstation uden for byen Calais. En by, der ligesom mange andre mindre byer kæmper mod afvikling og tilbagegang. På den engelske side er byen Ashford lykkedes med at koble sig på udviklingen, og her flytter folk til, der investeres, og der skabes nye arbejdspladser.

Der er desværre ingen formular, der præcist fortæller os, hvad der skal til. Det afhænger helt af de lokale, regionale og nationale forhold, men heldigvis også at den mængde af energi, kreativitet og virkelyst, der hældes ind i kampen for at skabe udvikling og vækst. Og her er vi foran på Lolland-Falster og på Sjælland. Vi ved nemlig godt, at man ikke kan høste uden først at have sået. Udvikling kommer ikke af sig selv. Mulighederne skal gribes, formes og omsættes til virkelighed. Så lad os komme i arbejdstøjet og lad os komme i gang!

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?