18. november 2018
Jeg kører ofte rundt i Jylland og holder foredrag. Og jeg har ikke kunnet undgå at bemærke, hvor god plads der er på motorvejene sammenlignet med Hillerød- og Frederikssund-motorvejene. Lad mig sige det på jysk: Hverken Esbjerg- og Herningmotorvejen eller motorvejen til Frederikshavn er overtrafikeret. Og sporene er brede: Folk fra Nordsjælland vil vide, hvad jeg mener med det, skriver Anna Libak.	                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Jeg kører ofte rundt i Jylland og holder foredrag. Og jeg har ikke kunnet undgå at bemærke, hvor god plads der er på motorvejene sammenlignet med Hillerød- og Frederikssund-motorvejene. Lad mig sige det på jysk: Hverken Esbjerg- og Herningmotorvejen eller motorvejen til Frederikshavn er overtrafikeret. Og sporene er brede: Folk fra Nordsjælland vil vide, hvad jeg mener med det, skriver Anna Libak. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Næsten alle transport- ordførere er valgt i Jylland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Næsten alle transport- ordførere er valgt i Jylland
Debat - 24. september 2018 kl. 13:14
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Anna Libak (V)
Folketingskandidat Nordsjællands Storkreds

Hvis VVM-undersøgelsen af Hillerødmotorvejen som forventet kommer fra Vejdirektoratet i slutningen af denne uge, så ved alle godt, hvad den vil konkludere. Og det har de sådan set vidst i årevis. Den vil konkludere, at det ville være en vældig god ide fluks at forlænge motorvejen fra Allerød til Hillerød.

Hvorfor? Ja, argumenterne holder i en kø, der er lige så lang, som den man sidder fast i, med mindre man kører ud mellem kl. 10-15. For det første er det Danmarks mest trafikerede statsvej, som ikke er en motorvej. Der kører hen ved 27.000 biler i døgnet. For det andet er det smadder farligt med det midterspor, som vi skal deles om, og derfor har der gennem årene været adskillige dødsulykker. For det tredje koster den ikke alverden at anlægge: Ifølge konsulentbureauet Cowis overslag koster det fra 800 mio. til 1,1 mia. og sikkert lidt mere, hvis man flotter sig - som man bør - med fx støjabsorberende asfalt. For det fjerde er den i sammenligning med de øvrige infrastrukturprojekter i landet en samfundsøkonomisk fornuftig investering, der forrenter sig med seks procent. Og for det femte, så er forventningerne, at presset kun bliver større på vejen, når det nye supersygehus i Hillerød åbner i 2022.

Med andre ord: Det store spørgsmål har i lang tid ikke været, om der er brug for en forlængelse af motorvejen. Det er derimod: Hvordan kan det egentlig være, at forlængelsen af motorvejen ikke er kommet endnu, når alle er enige om, at det er der brug for?

Og hvis nogen nu vil sige, at det er da, fordi vi har afventet VVM-undersøgelsen, så tror jeg ikke på det. For der er jo andre motorveje i Nordsjælland, som også mangler at blive bygget, uden at der er sket det mindste. Tag nu forlængelsen af Frederikssundmotorvejen. Der er for længst lavet en VVM-undersøgelse, såmænd i 2006, ja, der er endda lavet en anlægslov i 2009, hvor Folketinget simpelthen beslutter, at den motorvej skal da forlænges. Og selvfølgelig var det da tanken, at det skulle ske, inden Kronprinsesse Marys bro over Roskilde Fjord åbner i 2019, for det er lidt mærkeligt at lade en firesporet vej ende i ingenting ved Frederikssund. Men er det første spadestik til forlængelsen af motorvejen taget? Nej. Er pengene bevilget? Nej da. Med lov skal land bygges, men åbenbart ikke med anlægslov, for motorvejen bliver bare ikke bygget. Uden at nogen rigtigt kan sige hvorfor.

To bud på en forklaring
Altså må jeg påtage mig at give et bud på en forklaring. Eller rettere to; og de er begge i afdelingen for noget, man ikke kan bevise, men har en stærk fornemmelse af godt kan være sandt.

For sagen er, at jeg ofte kører rundt i Jylland og holder foredrag. Og jeg har ikke kunnet undgå at bemærke, hvor god plads der er på motorvejene sammenlignet med Hillerød- og Frederikssund-motorvejene. Lad mig sige det på jysk: Hverken Esbjerg- og Herningmotorvejen eller motorvejen til Frederikshavn er overtrafikeret. Og sporene er brede: Folk fra Nordsjælland vil vide, hvad jeg mener med det.

På den baggrund har jeg ikke kunnet undgå at hæfte mig ved, hvor partiernes trafikordførere er valgt. Og kære venner, det er altså ikke i Nordsjælland. De kommer alle sammen fra andre egne af landet; og de fleste fra Jylland. Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet er valgt i Jylland. Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti er valgt i Jylland. Andreas Steenberg fra De Radikale er valgt i Jylland. Henning Hyldested fra Enhedslisten er valgt i Jylland. Kristian Pihl Lorenzen fra Venstre er valgt i Jylland. Leif Mikkelsen fra Liberal Alliance er fra Jylland. Transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance er valgt i Jylland.

Karsten Hønge fra Socialistisk Folkeparti er valgt på Fyn. Roger Matthisen fra Alternativet er valgt på Fyn. Anders Johansson fra De Konservative stillede op på Ærø, og er nu skiftet til København. Og hvis nogen på baggrund af den sammensætning tænker, at så skal der da også være noget til fynboerne, skal de vide, at Den Fynske Motorvej naturligvis er ved at blive udvidet fra fire til seks spor mellem Nr. Aaby og Odense V.

Jeg tror, at det betyder noget. Men hertil skal man naturligvis føje, at mange jyder og fynboer er af den opfattelse, at Nordsjælland er et andet ord for Whiskybæltet. De forestiller sig Nordsjælland som et reservat for de rige fra København. De ved ikke, at Nordsjællands Storkreds er kæmpestor og rummer 11 kommuner; og at de fleste af dem, der pendler, faktisk ikke pendler til og fra København, men mellem kommunerne. Så hver gang, de hører om, at der er åbnet endnu en metrostation, tænker de, at nu må Jylland og Fyn kompenseres. Og derfor kan jeg kun opfordre Folketingets trafikpolitiske ordførere til selv at køre herop i myldretiden ad motorvejene - så vil de få rigeligt tid til i ro og mag at gennemtænke nationens transportpolitiske prioriteringer.