8. marts 2021
Der skal sparkes gang i bygningen af 3. etape af henholdsvis Kalundborgmotorvejen og Frederikssundmotorvejen. Det har også høj prioritet for os, at der bliver bygget en motorvej mellem Næstved og Rønnede.  På billedet 2. etape af Kalundborgmotorvejen, der bliver flittigt brugt af bilisterne. Tal fra Vejdirektoratet (2019) viser, at 19.400 bilister kører på strækningen mellem Kvanløse og Dramstrup hvert døgn.           Pressefoto
gallery icon

Se billedserie

Der skal sparkes gang i bygningen af 3. etape af henholdsvis Kalundborgmotorvejen og Frederikssundmotorvejen. Det har også høj prioritet for os, at der bliver bygget en motorvej mellem Næstved og Rønnede. På billedet 2. etape af Kalundborgmotorvejen, der bliver flittigt brugt af bilisterne. Tal fra Vejdirektoratet (2019) viser, at 19.400 bilister kører på strækningen mellem Kvanløse og Dramstrup hvert døgn. Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mere motorvej på Sjælland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mere motorvej på Sjælland
Debat - 05. februar 2021 kl. 14:34

Af Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv

Det er mere end på høje tid, at vi får en ny infrastrukturplan. Den sidste af slagsen er fra 2009, og den er udtømt. Desuden står vi over for den situation, at EU's anlægsloft, der i en periode har forhindret større infrastrukturprojekter, stopper netop i år. Og der er mere en rigeligt at tage fat på.

Hvis vi tager det korte lys på, så handler det om at få reduceret trængslen på vejene. For den er dyr. Hvert år gør trængslen, at danskerne spilder gigantiske 77 millioner timer. Det svarer til 60.000 fuldtidsstillinger eller et samfundsøkonomisk tab på i omegnen af 24 milliarder kroner. Det påvirker virksomhedernes mulighed for at drive deres forretning, og det påvirker mange medarbejderes hverdag i en stærkt negativ retning.

Her er det vigtigt for mig at slå fast, at denne gang er det vejenes tur. I mange år har kollektiv trafik, herunder særligt jernbaner, været meget højt oppe på den politiske prioriteringsliste. Det har givet et efterslæb i forhold til investeringer i veje, og nu må det være på tide at gøre op med det efterslæb. Skal vi have gjort noget ved trængslen, så skal der investeres i asfalt. Det er en nødvendighed.

Vi har en lang række projekter, som vi gerne vil have prioriteret og dermed realiseret. For eksempel skal der sparkes gang i bygningen af 3. etape af henholdsvis Kalundborgmotorvejen og Frederikssundmotorvejen. Det har også høj prioritet for Dansk Erhverv, at der bliver bygget en motorvej mellem Næstved og Rønnede. For nu at nævne nogle af vores input til investeringer.

Skub i lysten til en elbil
Hvis vi blænder lidt op og sætter det lange lys på, så skal der arbejdes gevaldigt for at sikre, at vi har en trafikal infrastruktur, der for alvor kan sætte skub i danskernes lyst til at købe el-biler. For hvis elbiler for alvor skal vinde frem, og det skal de, så er det vigtigt, at der kommer en lade- og tankinfrastruktur, som gør dette muligt. I dag er der alt for langt mellem ladestandere, og det er noget af det, der afholder mange såkaldte almindelige danskere fra at købe en elbil frem for en benzin- eller dieselbil. Markedet har simpelthen brug for, at staten investerer i denne infrastruktur for at accelerere udviklingen og den grønne omstilling.

Der er stor opbakning til el-biler rundt omkring i Danmark, og det er glimrende. For eksempel har et enigt byråd i Næstved Kommune besluttet at satse på el-biler. Her skal vi gennem handlekraft sikre, at alle gode kræfter, erhvervsliv, regionale politikere, landspolitikere og så videre trækker på samme hammel til gavn for os alle. Ambitionen må være, at Danmark er et grønt land med en stærk infrastruktur. Disse to ting udelukker på ingen måder hinanden. For med el-bilernes indtog må det være slut med at tænke sort og skadeligt, når der tales om nødvendige investeringer i veje.

Når det så er sagt, så skal vi selvfølgelig tænke i helheder. For naturligvis skal den kollektive trafik også styrkes, og cyklister skal også have bedre forhold. Coronakrisen har også gjort mere end ondt på dansk luftfart og danske lufthavne. Her er det nødvendigt med en genstart efter pandemien, som indebærer en genrejsning af den kollektive trafik og genetablering af Danmarks internationale forbindelser. På den baggrund skal infrastrukturen, der forbinde de danske lufthavne, naturligvis indtænkes i planerne.

Og så må vi i en kommende infrastrukturplan ikke glemme at tage højde for, hvad der formentligt ligger på den anden side af bakken. For den teknologiske udvikling går rivende stærkt, og det skal vi forberede os på. Selvkørende biler er her for eksempel ikke endnu, men vi skal være forberedte, når de kommer. For det nytter ikke noget, at vi kaster mange milliarder efter store infrastrukturprojekter, som så allerede ved indvielsen viser sig at være teknologisk udfordret, så der skal laves ting om nærmest med det samme.

Ja, infrastrukturpolitik er ikke en hverken enkel eller nem størrelse, men det er vigtigt for os alle. I Dansk Erhverv glæder vi os til at bidrage til arbejdet med en ny, bred infrastrukturplan til gavn for hele Danmark.

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?