17. september 2019
Meget afhænger af, om vi kan få danskerne til at lade deres bil på de tidspunkter, hvor der er plads i elnettet. Lykkes vi med at gøre det attraktivt for danskerne at fordele elforbruget jævnt henover døgnet, gør vi vejen mod et klimaneutralt Danmark nemmere og billigere, skriver Lars Aagaard. 	                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Foto: Jesper From
gallery icon

Se billedserie

Meget afhænger af, om vi kan få danskerne til at lade deres bil på de tidspunkter, hvor der er plads i elnettet. Lykkes vi med at gøre det attraktivt for danskerne at fordele elforbruget jævnt henover døgnet, gør vi vejen mod et klimaneutralt Danmark nemmere og billigere, skriver Lars Aagaard. Foto: Jesper From
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mellem klimadrøm og virkelighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mellem klimadrøm og virkelighed
Debat - 19. august 2019 kl. 08:32
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Lars Aagaard Adm. direktør, Dansk Energi

Det er tid til at komme op af liggestolen. På med arbejdstøjet. Nu! Der er noget, vi skal nå.

Helt præcist 70 procent reduktion af CO2-udledningen i 2030 i forhold til 1990. Det er klimakursen, som den nye regering har udstukket.

Målet er vildt. Ja, nærmest urealistisk. Men også energi- og retningsgivende.

Nu møder klimadrøm så vores hverdag. Selvom det fortsat er uvist, hvordan politikerne vil indfri ambitionen, er der ingen tvivl om, at det kræver enormt meget af hele samfundet. Mange tusinde løsninger skal i spil. Mange skal prøve kræfter med ny teknologi. Alle skal bidrage. Der skal prioriteres og investeres for at udskifte sort med grønt.

Det vil påvirke dig og mig. Det vil ændre vores daglige rutiner og vaner. På en helt anden måde end vi har været vant til. Hvor grøn omstilling og klimakamp tidligere var abstrakte ord malet på skilte til demonstrationer, kravler de nu over ligusterhækken, ind i parcelhuset, ned i kælderen og ud i carporten. Ud med benzinslugeren og oliefyret - ind med elbilen og varmepumpen.

Rettidig omhu
Valgkampen viste, at danskerne er klar til at sparke de fossile brændsler ud af deres hverdag. De efterspørger grønnere energi og produkter med mindst muligt klimaaftryk.

Den stigende grønne efterspørgsel fra forbrugerne - hvad enten de vil køre elbil, varme huset op med el eller sætte solceller på taget eventuelt kombineret med et batteri i garagen - kræver en topmoderne infrastruktur, som kan levere den bæredygtige energi, danskerne kræver. Grønt, billigt og sikkert.

Men ro på! Elnettet bryder ikke sammen, hvis du køber en elbil i dag og sætter den til at lade i carporten. Det skal du endelig gøre. Jeg har selv en elektrisk bil. Den sviner ikke, støjer mindre, kører længere på »literen« og skal næsten ikke forbi mekanikeren.

Vi skal dog have blik for, at en grøn fremtid med masser elbiler, varmepumper samt vind- og solenergi stiller nye krav til elnettet. I 2030 skal elnettet transportere i omegnen af 40 procent mere energi end i dag. Isbjerget toner frem i horisonten, og vi skal ændre kursen i tide, så vi kan indrette vores forbrug smart og opgradere elnettet. Det er rettidig omhu.

Et smart og grønt forbrug
En analyse, vi i Dansk Energi har lavet, viser, at elnettet skal forstærkes med et beløb mellem tre og 18 mia. kr. for at kunne rumme, at cirka hver tredje danske personbil i 2030 er elektrisk. Konkret skal elnetselskaberne grave 16.000 kilometer elkabler op og udskifte dem. Derudover skal der ekstra hardware i 25.000 el-skabe, og der skal sættes 250 ladestandere op til elbilerne hver dag frem mod 2030.

Mængden af gravearbejde og størrelsen på investeringerne afhænger, om vi kan få danskerne til at lade deres bil på de tidspunkter, hvor der er plads i elnettet. Lykkes vi med at gøre det attraktivt for danskerne at fordele elforbruget jævnt henover døgnet, gør vi vejen mod et klimaneutralt Danmark nemmere og billigere.

Faktisk kan prisen pr. forbrugt kilowatt faktisk falde, hvis vi får de fremtidige danske elbilejere til at lade om natten og dermed udnytte de eksisterende elledninger bedre. Du og jeg kan opleve, at det bliver billigere, mens vi bliver grønnere.

Som den moderne vindmølles vugge og indehaver af et af verdensbedste elnet har vi et godt udgangspunkt for at gøre klimadrøm til virkelighed. Men udbygningen af elnettet ordner vi ikke på en formiddag.

Ligesom der skal en el-ledning til at forbinde den grønne energi med det bæredygtige forbrug, skal der politisk handling til at forbinde klimaambitioner med virkelighed.

Brug for politisk plan
Der er brug for en politisk plan, der udstikker en langsigtet kurs for, hvilket fremtidigt behov vi skal bygge nettet til at servicere. På den måde ved elnetselskaberne, hvornår og hvordan de skal investere, så de kan gøre det løbende og dermed billigere, end hvis alt skal graves op på én gang.

Hvis ikke vi handler nu, risikerer vi, at forbindelsen til det bæredygtige energiforbrug bag ligusterhækken får klimadrømmen til at briste.