6. december 2019
19.juli 2014 ¬ Hillerød ¬ Den Lille Færge ¬ Frederiksborg Slot ¬ Slotssøen ¬ Foto: Janne Mulvad
gallery icon

Se billedserie

19.juli 2014 ¬ Hillerød ¬ Den Lille Færge ¬ Frederiksborg Slot ¬ Slotssøen ¬ Foto: Janne Mulvad
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Med syvmilestøvler ud i det nye turismelandskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med syvmilestøvler ud i det nye turismelandskab
Debat - 25. november 2019 kl. 13:30
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Annette Sørensen Direktør i VisitNordsjælland

Der former sig lige nu et nyt turismelandskab i Danmark. Som led i Erhvervsfremmereformen, der blev vedtaget sidste år, skal turismefremmeindsatsen konsolideres. Det betyder, at de omkring 80 forskellige turismeorganisationer, der findes i Danmark, skal reduceres til 15-25 tværkommunale destinationsselskaber inden udgangen af 2020. Men allerede nu ser vi nye destinationsselskaber skyde frem i forskellige konstellationer over hele landet.

Hos VisitNordsjælland har vi fødderne godt plantet i det nye landskab. Den 7. oktober kunne VisitNordsjælland fejre 10-års fødselsdag som tværkommunalt destinationsselskab. Hvor andre destinationer nu skal til at finde fælles fodslag, så har VisitNordsjælland allerede over et årti opbygget et stærkt samarbejde på tværs af kommuner og aktører i Helsingør, Hillerød, Fredensborg, Gribskov og Halsnæs.

Med et fælles ståsted og lang tradition for samarbejde på tværs af turist- erhverv og kommunegrænser er vi bedre rustede til at se fremad og agere i en turismeverden, der er i konstant forandring. Vi har fået et par syvmilestøvler forærende, og det skal vi udnytte. For der er brug for et forspring i kapløbet om turisterne - både når det gælder konkurrencen fra udenlandske destinationer og blandt de danske turistmål.

Der er destinationer i det nye turismelandskab, der kan tælle flere overnatninger end hos os. Til gengæld er vores turister blandt de højest forbrugende, og Nordsjælland har den største turismeomsætning på Sjælland. Men vi skal have endnu flere værdiskabende gæster, og de skal blive her længere. Over de kommende år er der 10.000 nye hotelværelser på vej i København. Det er en udfordring i forhold til at konvertere endagsturister fra hovedstaden til overnattende gæster i vores område. Samtidig er den svenske krone er under pres.

Målrettede kampagner
Derfor arbejder vi med målrettede kampagner på det svenske marked med øje for særligt købestærke målgrupper, hvor vi promoverer kulturelle begivenheder og det gode liv ved den nordsjællandske kyst. Det er alfa og omega at ramme turisterne med budskaber der, hvor de befinder sig og kommer fra. Derfor foregår store dele af vores markedsføringstiltag digitalt og på de sociale medier og er målrettet et udenlandsk publikum eller målgrupper i resten af landet, hvorfor man ikke lige altid kan se vores kampagner med det blotte øje, når man kigger fra Nordsjælland.

Vi kommer til at styrke og gentænke indsatsen for at tiltrække flere mødeturismegæster. Samtidig arbejder vi fokuseret på at udnytte den nære beliggenhed til København blandt andet gennem By & Land-projektet, et samarbejde med Wonderful Copenhagen, hvor vi trækker de internationale turister på en tur nordpå. Det kræver selvfølgelig, at infrastrukturen er på plads. I år er vi derfor en del af et nyt projektsamarbejde med DOT, der skal guide turister til Nordsjælland med den kollektive trafik.

Alle de tiltag kan vi kun løfte, hvis vi arbejder på tværs af erhverv og med opbakning hele vejen rundt. Selv om vi har syvmilestøvlerne på, kan vi kun komme i mål, hvis vi finder vejen fremad sammen.

Sammen kan vi byde ind med meget mere: En volumen af oplevelser, der er værd at rejse efter, og stærke fortællinger, der går på tværs. Sammen har vi et stærkt udgangspunkt for at opnå synlighed, også internationalt. Vores fælles tiltrækningskraft, der er styrket af 10 års samarbejde, giver et solidt afsæt og mulighed for at løfte nye ambitioner for udviklingen og markedsføringen af Nordsjælland i en ny turismevirkelighed.