20. januar 2021
Sammenligner man de produkter, der er købt hos Amazon med tilsvarende produkter fra de fysiske butikker, er der tale om en stor forskel i mængden af den emballage. Amazon bruger tre gange så meget emballage som de fysiske butikker og er dermed en langt større miljøbelaster end de traditionelle butikker, skriver Bruno Christensen.          Foto: Jørgen C. Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

Sammenligner man de produkter, der er købt hos Amazon med tilsvarende produkter fra de fysiske butikker, er der tale om en stor forskel i mængden af den emballage. Amazon bruger tre gange så meget emballage som de fysiske butikker og er dermed en langt større miljøbelaster end de traditionelle butikker, skriver Bruno Christensen. Foto: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Masser af gode grunde til ikke at handle hos Amazon

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Masser af gode grunde til ikke at handle hos Amazon
Debat - 17. december 2020 kl. 11:10

Af Bruno Christensen

Med udgangspunkt i kolde facts er antallet af danskere, der handler på nettet, øget betragteligt under corona. At regeringen med statsministeren i spidsen opfordrer befolkningen til at handle på nettet hos udenlandske net- shops som Amazon, er intet mindre end en katastrofe. Nogle vil måske betegne det som en utilgivelig dumhed, der kan være dødsstødet for mange butikker, lægge bymidter øde, lukke butikscentre og skabe butiksløse samfund.

For mange forbrugere er der skabt et billede af, at Amazon - som verdens største nethandelsvirksomhed - skulle være en gave vil menneskeheden. Et nærmere kig på Amazon og virksomhedens måde at agere på viser det stik modsatte.

Amazon er i dag den største og mest besøgte boghandel i verden. Hvad Amazon tjener på salget af det enkelte produkt betyder ikke særligt meget, når man ser det i det større perspektiv. Det afgørende er at gøre kunderne afhængige af virksomhedens produkter og websites, så Amazon bliver et fast holdepunkt i deres tilværelse. I dag sælger Amazon 65 procent af alle e-bøger og 40 procentaf de fysiske bøger i verden.

Amazon har ved hjælp af algoritmer udviklet sin virksomhed således, at systemet for enhver bestilling kan vælge det produkt, der giver den hurtigste og billigste levering. Algoritmerne gør det muligt at træffe millioner af beslutninger i timen, hvorved Amazon kan reducere omkostningerne og sænke priserne yderligere.

Amazon er ikke indstillet på at indgå kompromis med nogen, men vil knuse enhver modstand, der står i vejen for virksomhedens ambitioner. Det gælder også danske webshops, der har noget at tilbyde, som Amazon ikke kan matche.Men Amazon er i virkeligheden ikke så fantastisk, som mange gerne vil gøre det til.

I den tyske by Erfurt har man haft 20 studerende til at gennemføre et projekt, hvor opgaven var at indkøbe en række forskellige produkter - henholdsvis hos Amazon og i byens specialbutikker.

Opsigtsvækkende og en god ide
Resultatet af projektet er opsigtsvækkende og en god nyhed til alle de fysiske butikker, der lever i den vildfarelse, af Amazon kan man ikke klare sig mod.

n Det er ikke hurtigere at handle hos Amazon end i de fysiske butikker. De kunder, der vælger at handle i de fysiske butikker, står med deres køb mange timer før, varerne når frem fra Amazon, og hvis det er et spørgsmål om vareudbringning, kan de fysiske butikker også hurtigt løse denne opgave.

n Det er ikke billigere at handle hos Amazon - tværtimod, så viser erfaringerne fra Erfurt, at kunderne kunne få dækket deres behov til ligeså lave priser som Amazon tilbyder - og i nogle tilfælde endda billigere

n Kundernes viden om de købte produkter og tilfredsheden med samme er langt større ved køb i de fysiske butikker, end ved de produkter, der er købt hos Amazon. Forskellen skal ses i den tryghed, kunderne oplever, når de står over for de kompetente sælgere i de fysiske butikker, der kan give en fyldestgørende rådgivning.

n De kunder, der handler i byens fysiske butikker, har færre reklamationer og returnerer næsten ingen af de varer, de har købt. 30-40 procent af de varer, der er købt hos Amazon, returneres, fordi de ikke lever op til kundens ønsker og forventninger.

n Det serviceniveau, som de fysiske butikker kan tilbyde, er langt højere end hvad verdens største nethandelsvirksomhed kan tilbyde. Specialbutikker, der giver kunderne beklædningsgenstande med hjem, før man træffer det endelige valg, er bare et eksempel på, hvorledes specialbutikkerne gør det bedre end Amazon.

n Sammenligner man de produkter, der er købt hos Amazon med tilsvarende produkter fra de fysiske butikker, er der tale om en stor forskel i mængden af den emballage, der er anvendt til at levere varerne. Amazon bruger tre gange så meget emballage som de fysiske butikker og er dermed en langt større miljøbelaster end de traditionelle butikker.

n Amazon betaler ikke skat eller afgifter til staten, og de medarbejdere, der hos Amazon sørger for, at varerne bliver leveret til kunderne, får en timeløn, der er 25 procent mindre end den, de samme medarbejdere vil få for deres arbejdsindsats i de fysiske butikker. Amazon underbetaler med andre ord sine ansatte.

Ikke en eneste fordel
Nethandelsvirksomheder tilfører ikke det danske samfund en eneste fordel, men kan i stedet være ødelæggende for detailhandel, restauranter og cafeer og de lokale ugeaviser - samtidig med at Amazon ikke hjælper miljøet - tværtimod.

Der er masser af gode grunde til ikke at handle hos Amazon, og de butikker - eller organisationer - der gør en indsats for at give forbrugerne det rigtige billede af Amazon, vil uden tvivl kunne registrere øget salg - og flere loyale kunder.

En sikker vinder i kampen mod Amazon eller andre nethandelsvirksomheder er at give kunderne mere tryghed og glæde i købssituationen.

Bruno Christensen har 55 års erfaring i spørgsmål relateret til detailhandel og forbrug. Han har skrevet 22 bøger om salg, markedsføring og personlig udvikling.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?