18. juni 2019
Jeg synes, der skal være meget tungtvejende argumenter for en anden linjeføring, før en sådan besluttes. Jeg har slået ørerne ud, skriver Frederik Damgaard.
Jeg synes, der skal være meget tungtvejende argumenter for en anden linjeføring, før en sådan besluttes. Jeg har slået ørerne ud, skriver Frederik Damgaard.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lang vej til et Ring 5-projekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lang vej til et Ring 5-projekt
Debat - 07. maj 2019 kl. 15:35
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Trafik
Af Frederik Damgaard Folketingskandidat (LA)

Sjællands Storkreds

Der har i Greve og Solrød rejst sig en folkestemning mod ring 5-projektet. Jeg synes, vi skal tage de sort-hvide briller af og se nuanceret på udfordringerne og de mulige løsninger.

Først vil jeg gerne understrege, at der ikke er et færdigt Ring 5-projekt. Der er ret lang vej endnu. Der er foretaget en screening. På baggrund af den har transportministeren udarbejdet et kommissorium for en forundersøgelse. Når den foreligger, kommer en høringsfase, som leder frem til en VVM-undersøgelse. Så kommer endnu en ny høringsfase, og først beslutter Folketinget sig for, om der skal være et projekt og i givet fald, hvordan det skal udformes - sandsynligvis i 2022-23. Der er åbnet for dialog, og derfor er folkeligt engagement godt og vigtigt. Men dialog kræver, at man lytter og gør sig anstrengelse for at forstå andres synspunkter - her er en »nej til-kampagne« ikke nødvendigvis gavnlig. Jeg vil gerne punktere nogle myter:

1. Ring 5 vil give mere CO-2- udledning.

En CO2-udledende bilpark udleder mindst, når trafikken glider jævnt. Kø-kørsel og »stop and go«-kørsel udleder langt mere både CO2 og anden luftforurening pr. kørt km. Desuden vil størstedelen af bilparken være emissionsfri, når Ring 5 indvies i slutningen af 2020'erne, sandsynligvis el-biler.

2. Ring 5 vil øge trængslen i København.

Nej, ideen med Ring 5 er at lede trafikken uden om København. I dag kører trafikken fra Syd- og Vestsjælland til Nordsjælland gennem København (Motorring 3). Når der på sigt kommer en tunnel syd for Helsingør-Helsingborg, vil meget af den trafik, der i dag kører via Amager til Sverige kunne ledes uden om København.

3. Vi skal i stedet øge den kollektive trafik.

Rambøll har udarbejdet et »Idekatalog over kollektive mobilitetsløsninger for en fast Kattegatforbindelse«. Det tegner et billede af, hvordan trafikbilledet forventes at være i 2035 og kan findes på Trafikministeriets hjemmeside. Her kører, hvad der i dag svarer til letbaner, på asfalt. At sikre at der er asfalt nok er en betingelse for at udbygge den kollektive trafik. Så der er ingen modsætning mellem asfalt og kollektiv trafik.

Effektiv støjreducering
4. Ring 5 vil give medføre et støjhelvede for naboerne.

I dag findes der meget effektive måder at reducere støjen på. I Silkeborg valgte man at lade motorvejen gå gennem byen af hensyn til naturen, og her valgte man at grave vejbanen ned. En nedgravning på to meter halverer støjen for naboerne - det samme har man gjort i Hvidovre. Især Holland er langt frem med at videreudvikle slidbanelag, som reducerer dækstøjen - motorstøj fra el-biler udgør kun en meget lille del af den samlede støj. Og endelig arbejder dækproducenterne med at udvikle dæk, der giver mindre støj. I regeringens infrastrukturplan er der afsat 1,6 mia. kr. til støjreduktion; de midler vil blive brugt der, hvor de gavner flest.

Der har de sidste 40 år været reserveret en korridor til anlæggelse af transportanlæg. Har man købt fast ejendom inden for de sidste 40 år, har man vidst dette. Mange har givetvis valgt ikke at købe fast ejendom i nærheden af korridoren og i stedet købt ejendom et andet sted.