10. juli 2020
Turister vil lægge penge de steder, de føler sig følelsesmæssigt knyttet til. Steder med lokal forankring, der tager initiativ for fællesskabet, og som har en stærk personlig fortælling. På billedet ses Kronborg Slot, der har en virkelig stærk fortælling.                                               Fotos: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Turister vil lægge penge de steder, de føler sig følelsesmæssigt knyttet til. Steder med lokal forankring, der tager initiativ for fællesskabet, og som har en stærk personlig fortælling. På billedet ses Kronborg Slot, der har en virkelig stærk fortælling. Fotos: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Længere sæson og bæredygtig turisme er vores mål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Længere sæson og bæredygtig turisme er vores mål
Debat - 28. maj 2020 kl. 14:08
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Annette Sørensen
Direktør, VisitNordsjælland

Coronakrisen er ikke overstået, fordi vi står over for en genåbning. Vi står midt i en krise, som vi vil kunne mærke efterdønningerne af i flere år. Vi kommer sandsynligvis aldrig tilbage til den verden, vi kender, men må vænne os til tanken om, at »the new normal« bliver gængs, og at krisen vil sætte permanente spor på verden - og på turismen.

Den moderne turismes grundvilkår - globaliseringen og mobiliteten - er blevet indskrænket og sat på pause for en stund. Forudsætningerne for at rejse, mødes, arbejde og kommunikere har ændret sig radikalt, og vores rejselyst holder nu til i en afsprittet virkelighed. Det kræver andre og helt nye veje for at nå turisterne i en verden, der er vendt på hovedet.

Aldrig har det været vigtigere at have et stærkt greb om den digitale kommunikation i turismemarkedsføringen. Mens det fysiske rum er skrumpet ind, har distancen mellem mennesker aldrig føltes større. De sociale medier mindsker afstanden - sammen hver for sig - og vi mødes i nye digitale og virtuelle fællesskaber. Krisen har understreget vigtigheden af hurtigt at kunne omstille sig, når behov, målgruppe og efterspørgsel pludselig skifter. Det gælder om konstant at være relevant både i markedsføring og på de rigtige platforme, men også i tilbuddet til turisten, selv hvis det kræver et andet format, koncept eller helt nyt produkt.

Men kapløbet for at vinde de danske turister og få de internationale turister til at komme tilbage skal vindes i tillidsforholdet til turisten. Indhold og handling er vigtigere end indpakning, »acts not ads«, og tryghed, transparens og ansvarlighed er blevet en ny »reason-to-go«. Turister vil lægge penge de steder, de føler sig følelsesmæssigt knyttet til. Steder med lokal forankring, der tager initiativ for fællesskabet, og som har en stærk personlig fortælling.

Eftertænksomhed
Tiden under corona har givet os anledning til eftertænksomhed. Givet os en anden optik med syn for at udforske det, der er frem for os. Kunst- og kulturlivet, som krisen har understreget, at vi ikke kan leve uden, og som vi måske aldrig har haft så meget brug for som nu. Naturen. Hvor himlen er blå og nære oplevelser er store og står i kontrast til masseturismens mantra om større og mere.

I Nordsjælland har vi alt det. Og vi har plads. Vi skal ikke »reboote« turismen og nulstille og genopfinde os selv. Men vi skal tage ved lære af krisen og tage et skridt frem. Netop nu har vi en anledning til at gentænke turismen og til at forholde os til det værdiskifte, som allerede lå foran os før krisen. Vi skal fortsætte med at sprede turisterne geografisk i Nordsjælland med alle de komplementerende tilbud, vi har; og vi skal udvide sæsonen og arbejde for en turisme, der er mere bæredygtig - også i en foranderlig verden.

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?