16. december 2017
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lad »generation fejlfri« blive »generation stressfri«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lad »generation fejlfri« blive »generation stressfri«
Debat - 27. september 2017 kl. 20:10
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Uddannelse

Af Caroline Victoria Christensen Vejlebro- vej 34A Ishøj

Da jeg startede på universitetet, var der én ting, der gik igen blandt mine studiekammerater: Ønsket om at lære, frem for at præstere eller konkurrere.

Vores uddannelsessystem er nået til et punkt, hvor vi taktisk læser tekster for at kunne præstere over for læreren. Konkurrencen fylder dagligdagens klasserum, særligt i tiden op til, at man får standpunktskarakterer. Hver gang et spørgsmål bliver stillet, rejser der sig en skov af ivrige hænder for at blive den første til at svare rigtigt. Den, som får chancen for at svare, får nemlig samtidig chancen for at vinde 12-tallet og får dermed en bedre chance for at vælge, efter studenterhuen er scoret.

Stressen tog over
Jeg kan huske, hvordan jeg i 3. g mærkede stressen overtage og vokse ud fra den bunke lektier og skriftlige opgaver, som ventede på at blive udført til en fremragende præstation. Jeg ville være fejlfri. Og selvom mine lærere hævdede, at tallene intet betød, kæmpede jeg stædigt for det høje snit, så drømmeuddannelsen kunne blive virkelighed. Koste hvad det ville.

Da jeg endelig fik huen på hovedet, skulle studentertiden fejres med roser, sprut, vogntur og endeløst tillykke fra alle, og jeg burde kunne slappe af - men det var umuligt. Derfor var dét at læse videre med det samme utænkeligt for mig, fordi stressen stadig dominerede flere måneder efter, jeg fik mit eksamensbevis i hånden.

Senere her på universitetet kan jeg allerede mærke en betydelig forskel: At præstationen er adskilt fra undervisningen!

Det er ubeskriveligt rart at mærke dette frirum, hvor ingen konkurrence findes, og hvor der er plads til dumme spørgsmål, lære og senere præstere til eksamen!

Men hvorfor kan gymnasiet ikke lære noget af det? Hvordan skal eleverne forstå, at karaktererne blot er tal, når det oftest er det eneste, der tæller ved optagelsen til universitetet?

Drop kvote 1-systemet
Hvordan skal vi unge i det hele taget lære, at det ikke at være fejlfri, ikke at få 12-taller, ikke at have en fast plan med sit liv er helt okay?

Jeg mener, et centralt skridt er: Drop kvote 1-systemet og mundtlige standpunktskarakterer i gymnasiet.

Uden mundtlige karakterer ville det også give frirum på gymnasierne. Frirum til at lære uden at præstere. Uden kvote 1 vil det åbne for, at elevernes interesse og motivation for studiet bliver vægtet højest. Åbne for at definere os unge på en anden måde end blot et tal.

Så hvad venter vi på? Giv gymnasieeleverne en chance for at lære i stedet for at konkurrere. Giv »generation fejlfri« en chance for at blive »generation stressfri«!

Caroline Victoria Christensen studerer psykologi på første semester ved Københavns Universitet.