25. januar 2020
Sundhedsplatformen
gallery icon

Se billedserie

Sundhedsplatformen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kostbar tid går stadig fra patienterne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kostbar tid går stadig fra patienterne
Debat - 18. december 2019 kl. 17:16
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sundhedsplatformen

Af Per Boye Hansen, overlæge, speciallæge i hæmatologi og intern medicin, Hæmatologisk Afd., Sjællands Universitetshospital, Roskilde.

Sundhedsplatformen (SP) er nu afprøvet i over tre et halvt år i Region Hovedstaden og i mere end to år i Region Sjælland. Fra starten var optimismen stor blandt de it-ansvarlige, som belærte os om et hurtigere arbejdstempo, og at det nye it-system derfor hurtigt ville tjene sig ind med stor årlig økonomisk gevinst efter fuld implementering.

Som alle ved, holdt løfterne ikke stik, hvilket mange klinisk arbejdende læger havde forudsagt. Da de ansvarlige ikke vil indrømme den store fejltagelse og erstatte SP, forsøges nu efter bedste evne med lappeløsninger. Til trods for løfter om forbedringer med såkaldt »opgradering af SP« er der intet, som har gjort hverdagen bedre for os på hospitalerne på Sjælland, og to store tilfredshedsundersøgelser taler deres entydige sprog.

To ud af tre utilfredse
Således er over to ud af tre læger fortsat utilfredse med SP. Undersøgelsen viser endvidere, at de yngre læger på hospitalerne i Region Hovedstaden og Region Sjælland er lige så utilfredse som ældre kolleger. De har på 12-skalaen givet SP dumpekarakteren 1,7, mens yngre læger i Midtjylland giver deres it-system topkarakteren 9,2. Det undrer selvfølgelig de klinisk arbejdende læger, at ingen af de ansvarlige for borgernes sundhed reagerer. Og det har ellers ikke skortet på opfordringer til sundhedsminister Magnus Heunicke (S) eller til de to regionsrådsformænd.

Som svar på et indlæg om de kritisable forholde i Region Sjælland, bragt i Ugeskrift for Læger i august, har sundhedsministeren sagt, at han har noteret sig kritikken af SP og fortsætter: » Det er Region Sjælland, der har indkøbt SP, og det er dem, der har ansvaret for at få den til at fungere«. I Region Sjælland mener regionsrådsformand Heino Knudsen (S), at det hele nok skal blive bedre med yderligere opgraderinger.

Talrige chikaner
Lad det endnu engang være slået fast, at opgraderinger ikke vil løse vores problemer med SP. Vi sidder med en uoverskuelig patientjournal og et håbløst indviklet medicin- og kemoterapimodul og bruger masser af tid på at klikke os igennem de talrige chikaner, der er lagt ud på vejen i en travl hverdag.

På lange lister over livsvigtig medicin bruger vi tid på at dokumentere cremer og zink-holdig tandpasta for at komme videre i indlæggelses- eller udskrivelsesjournaler i indviklede patientforløb. En anden tidsrøver er SP-delen, hvor der bl.a. kommer blodprøvesvar på vores mange ambulante patienter. Disse blodprøvesvar kan komme 4-5 gange samme dag på en og samme patient, og ikke sjældent figurerer gamle blodprøver på afdøde patienter i flere uger efter de er døde og begravede! Blodprøverne her sat i alfabetisk orden i modsætning til de almindelige laboratoriesvar i SP og derfor ganske uoverskueligt.

Kære politikere, I ville ikke tro jeres egne øjne, hvis I deltog nogle dage i vores absurde arbejdsdag. Det må i øvrigt også røre en politikers hjerte at læse indlæg fra lokale borgere, som ikke kan forstå, at I (med navns nævnelse) forholder jer fuldstændig passive i forhold til, om SP er det rette valg.