11. december 2019
Grøn omstilling kræver vilje og mod til at prioritere. Også i transportsektoren, hvor investeringerne ofte er meget omkostningstunge. Et meget væsentligt første skridt vil være at opprioritere vedligeholdelsen af tog og signalsystemer på Kystbanen, og samtidig fremrykke indkøb af nye tog og implementering af nyt signalsystem på strækningen, skriver de nordsjællandske borgmestre.                                 Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Grøn omstilling kræver vilje og mod til at prioritere. Også i transportsektoren, hvor investeringerne ofte er meget omkostningstunge. Et meget væsentligt første skridt vil være at opprioritere vedligeholdelsen af tog og signalsystemer på Kystbanen, og samtidig fremrykke indkøb af nye tog og implementering af nyt signalsystem på strækningen, skriver de nordsjællandske borgmestre. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Klimavenlig transport kræver investeringer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Klimavenlig transport kræver investeringer
Debat - 29. november 2019 kl. 17:53
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af borgmestrene Kirsten Jensen (S), Hillerød Kommune

Benedikte Kiær (K), Helsingør Kommune, Thomas Lykke Pedersen (S), Fredensborg Kommune, Steffen Jensen (S), Halsnæs Kommune, Anders Gerner Frost (G), Gribskov Kommune, John Schmidt Andersen (V), Frederikssund Kommune

Folketingsvalget i foråret viste med al tydelighed, at forventningen til regering og folketing er, at Danmark går fra tale til handling på den grønne omstilling. Således har over halvdelen af vælgerne givet udtryk for, at klima for dem var valgets vigtigste tema.

Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Radikale Venstre spillede da også allerede i deres fælles forståelsespapir ud med en ambition om at reducere udledningen af drivhusgasser med hele 70 procent i 2030. En ambition, som samtlige borgerlige partier, på nær Nye Borgerlige, ligeledes har tilsluttet sig.

I Nordsjælland er vi klar til den grønne omstilling. Klar til at gribe udfordringen og søge indflydelse på politikudformningen, når det gælder en styrkelse af klimavenlig transport i Danmark som helhed og i Nordsjælland i særdeleshed. Klar til at udfordre og inspirere politikere og interessenter på idéudviklingen. Klar til at fremlægge konkrete forslag.

Når det gælder mobilitet i Nordsjælland, har vi tre primære prioriteringer: Frederikssundmotorvejens færdiggørelse, Hillerødmotorvejens forlængelse og markant bedre rettidighed på Kystbanen.

Et rungende ja
Jamen, giver det overhovedet mening at tale om grøn omstilling og anlæggelse af motorveje samtidig, vil nogle sikkert spørge. Svaret er et rungende ja.

Mere end 80 procent af al transport i Danmark foregår på vej, og også i Nordsjælland er bilen det altoverskyggende transportmiddel. Ser man bort fra Kystbanen mellem København og Helsingør, er der ingen konkurrencedygtige alternativer til motorvej i Nordsjællands travle transportkorridorer - dertil er jernbaneinfrastrukturen slet ikke tilstrækkelig.

Skal målet om 70 procent reduktion i udledningen af drivhusgasser nås, bør man derfor anerkende, at motorvejene er nødvendige for borgeres og virksomheders mobilitet, og samtidig anerkende nødvendigheden af, at fremtidens motorveje skal anlægges efter grønne principper og befærdes af miljøvenlige biler.

Og hvordan gør vi så det?
Det er helt afgørende, at motorvejstransport overgår til ikke-fossile brændstoffer. Derudover skal vi i fremtiden tænke grønt, når infrastrukturprojekter anlægges. Vi skal bruge færdiggørelsen af motorvejene til Frederikssund og Hillerød som pilotprojekter for miljøvenlige og klimarigtige løsninger.

Lad os give nogle helt konkrete eksempler:

Både Frederikssundmotorvejen og Hillerødmotorvejen kan indrettes med prioriterede busbaner og med busbetjening, der indeholder super-stoppesteder på udvalgte ramper, der placeres og udformes med kombineret samkørsels- og pendler p-pladser samt super-cykelparkering.

Nødsporskørsel
De to motorveje kan forberedes til nødsporskørsel i myldretiden, der dedikeres til busløsninger, »grønne« køretøjer samt køretøjer med to eller flere passagerer.

Og endelig kan anlæggelsen af begge motorvejene anvendes som rollemodelprojekter i Vejdirektoratets demonstration af anlægsarbejder med reduceret CO2- udledning i byggefase og materialevalg.

Selvom vi på Kystbanen har en togdrift, der er 100 procent baseret på el, og selvom vi på denne strækning har jernbaneinfrastrukturen til at udgøre et grønt alternativ til privatbilismen, søger flere og flere nordsjællændere over på Helsingørmotorvejen. Det gør de, fordi det ikke er hurtigere at køre med Kystbanen, end det var for 40 år siden. Det gør de også, fordi Kystbanens rettidighed år efter år ligger under 80 procent og fordi aflysninger, slidte og overfyldte tog samt mangelfuld trafikinformation præger billedet.

Sæt handling bag ordene
Hvis regering og folketing virkelig vil den grønne omstilling og virkelig ønsker at følge 70 procent reduktionsmålsætningen til dørs, er det åbenlyst, at Christiansborg er nødt til at sætte handling bag ordene og én gang for alle få løst problematikkerne på Kystbanen.

Kystbanen er jo netop grøn transport fra dag èt. Lad os dog få skabt incitamenterne til at borgerne vælger de grønne transportformer til.

Grøn omstilling kræver vilje og mod til at prioritere. Også i transportsektoren, hvor investeringerne ofte er meget omkostningstunge. Et meget væsentligt første skridt vil være at opprioritere vedligeholdelsen af de nuværende tog og signalsystemer på Kystbanen, og samtidig fremrykke indkøb af nye tog og implementering af nyt signalsystem på strækningen.

Det skylder vi hensynet til miljøet og til borgerne, der ved forårets folketingsvalg klart signalerede, hvor højt de prioriterer, at samfundet tager klimavenlige løsninger alvorligt.