18. september 2019
Billede
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Invester i infrastruktur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Invester i infrastruktur
Debat - 12. marts 2019 kl. 22:00
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hovedstaden

Af Jan Sørensen og Henrik Stilling

Region Hovedstaden har vokseværk, og udviklingen ser kun ud til at forsætte. Ifølge regionens beregninger forventes det, at vi i 2030 er 177.000 flere borgere. Det svarer til, at hele Odense flytter til hovedstadsområdet i løbet af de næste 10 år.

De mange nye borgere i hovedstadsområdet skaber nye udfordringer. Flere borgere betyder flere bilister på motorvejene, og trængslen stiger, når flere folk skal til og fra arbejde.

Fyldte motorveje betyder øget spildtid. Tid der kunne bruges sammen med familie og venner, ude hos kunder eller til at være lidt længere på arbejdspladsen, bliver i stedet brugt på at sidde stille i trafikken. Ventetiden er selvsagt frustrerende for den enkelte samt belastende for erhvervslivet, som taber penge og produktivitet, når trafikken står stille.

Behov for investeringer
Der er derfor behov for at investere i hovedstadsområdets infrastruktur, så den kan matche det stigende behov. Nedenfor giver vi fem bud på konkrete infrastrukturprojekter, som vi mener bør prioriteres. 1. Frederikssundmotorvejens tredje etape bør færdiggøres. Anlægsloven er på plads og samfundsøkonomisk er projektet særdeles rentabelt. 2. Hillerødmotorvejen bør forlænges. Samfundsøkonomisk er det et af landets mest rentable projekter, og det vil spare menneskeliv på en strækning, der desværre er ramt af relativt mange dødsulykker. 3. En ny ring fem kan forbinde Køge med Frederikssundsmotorvejen. Det vil lede meget trafik uden om København. 4. En Havnetunnel under Københavns Havn kan flytte tung trafik ud af den indre by og gøre det langt lettere at komme frem. 5. Endelig bør der fortsat investeres i kollektiv trafik. Kystbanen bør køre langt mere stabilt og busruter skal sikre, at folk kan komme på tværs af fingerplanen.

Ovenstående forslag vil gøre den trafikale situation bedre i hovedstadsområdet. Investeringerne er nødvendige, for vi har i forvejen trængsel på vejnettet, og frem mod 2030 bliver det kun værre, når mange nye borgere flytter hertil.

Jan Sørensen og Henrik Stilling er henholdsvis formand og næstformand i RIPU Hovedstaden, som er et samarbejde mellem DI og fagforeningerne 3F, Dansk Metal, HK, Elforbundet og Teknisk Landsforbund.