23. januar 2021
Selvom julen i år bliver noget anderledes, og vi måske ikke kan gå hånd i hånd om juletræet med alle vore kære og synge de dejlige julesange, så skete underet julenat, hvor himmel og jord igen blev knyttet sammen. Her bliver vi samtidig mindet om at kærligheden, friheden og fællesskabet altid vil være stærkest, da det kan opbygge og forene.
gallery icon

Se billedserie

Selvom julen i år bliver noget anderledes, og vi måske ikke kan gå hånd i hånd om juletræet med alle vore kære og synge de dejlige julesange, så skete underet julenat, hvor himmel og jord igen blev knyttet sammen. Her bliver vi samtidig mindet om at kærligheden, friheden og fællesskabet altid vil være stærkest, da det kan opbygge og forene.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ikea viser, hvordan hele verden forandrer sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ikea viser, hvordan hele verden forandrer sig
Debat - 22. december 2020 kl. 12:58

Af Morten Thomsen Højsgaard, museumsdirektør, Roskilde Museum (ROMU)

Med fængende tekster. Og de lækreste billeder. Af underskønne og praktiske hjem. Fyldt med reoler, sofaer og lamper til favorable priser.

Sådan har det årlige katalog fra den svenske møbelkæde Ikea siden 1951 rakt ud til stadigt flere forbrugere. Kun ganske få år er det siden, den hidtidige rekord for katalogets udbredelse i verden blev sat. Ifølge Ikea selv var oplaget på verdensplan i 2016 på omkring 200 millioner styk. I 2018 blev der i Danmark alene trykt 2,1 millioner kataloger. Det er tårnhøje tal for bare et enkelt år.

Men. Nu er det slut. På tærsklen til det nye år har Ikea meddelt, at den ellers så velkendte udgivelse ikke længere vil blive trykt fra 2021. Kundernes veje til noget så konkret som møbler går nu også via cyberspace, hvor salget for Ikea sidste år steg med 45 procent.

Nu bestemmer møbelkoncernen naturligvis helt og holdent selv, hvordan de vil sælge og formidle viden om deres varer. Og de forandrer næppe noget så meget for bevidst at ødelægge noget for nogen, tværtimod. Formentlig afspejler ændringen, at kunderne, du og jeg, allerede har ændret adfærd.

I stor stil er vi nemlig i Danmark, ja, i hele verden, bare blevet meget mere digitale, en hel del mere bevidste om bæredygtighed og endnu mere i stand til at ordne tingene hjemmefra på vores helt egen facon på det seneste. Coronapandemien har sammen med klimakampen og ny teknologi støttet kraftigt op om denne udvikling, der givetvis hverken lader sig standse eller rulle tilbage.

Digitale løsninger
De trykte telefonbøger og de husstandsomdelte postordrekataloger er for længst passé. Det samme gælder de trykte udgaver af diverse leksika. Her har Google, Wikipedia og andre digitale løsninger allerede taget over.

Også i skolerne bruges der færre trykte bøger, mens digitale læringssystemer bliver normen, især da i tider med fysisk nedlukning og hjemmeskoling. I mediebranchen er de tidligere så magtfulde formiddagsaviser nærmest endegyldigt blevet forvandlet til websites. BT er her i efteråret blevet Danmarks største digitale medie - og kommer vel snart ikke længere på tryk.

At så mange mennesker på så kort tid har valgt at gøre noget andet, end de plejer, maner dog også til eftertanke. Hvad er det i grunden for et kulturskifte, vi på én gang skaber og er vidner til? Gør det overhovedet nogen forskel ud over det rent nostalgiske, at minderne om en svunden tid forsvinder sammen med de fysiske udtryk, der holdt minderne i live?

Ja, det gør en forskel
Svaret er ja. Det gør en forskel, og det kan få en større betydning, end vi måske er opmærksomme på, når hele kulturen omkring det at finde viden forandrer sig så gennemgribende, som tilfældet er.

Sagt med store ord, så er det skriftkulturens død, vi ser udfolde sig. Det er hele den epoke, som Gutenbergs opfindelse af bogtrykkerkunsten tilbage i 1400-tallet indvarslede, der rinder på hæld. Det var og er ikke noget tilfælde, at bogtrykket kom samtidig med renæssancen, hvor viden og uddannelse og opdagelser vendte tilbage som afgørende for udviklingen.

Det vil være forkert at påstå, at bøger og trykte udgivelser altid bare gør noget godt. Alt kan misbruges. Og er blevet det. Men bogkulturen har ført ufattelig meget godt med sig. Samlet viden. Opbygget viden. Delt viden. Oplyst mennesker. Sat folk i stand til at træffe egne afgørelser på et bedre grundlag. Været forløber for demokrati. Og løftet mennesker gennem læsning og uddannelse ud af fattigdom eller andre snærende bånd.

Tryksager har noget definitivt over sig. Man skal gøre sig umage, når man trykker noget i tusinder af eksemplarer. Det er alt for dyrt at lave fejl. Så man gør tingene rigtigt. Det skaber troværdighed. Det sætter en referenceramme.

Individuelle oplevelser
At kataloget fra Ikea i trykt format forsvinder i 2021, ødelægger ikke skriftkulturen i sig selv. Der skal meget mere til. Men sagen er, at alt dette »meget mere« allerede udfolder sig i disse år.

At Ikea dropper kataloget, bliver dermed blot et synligt symptom på, at noget grundlæggende er på spil: Vi er på vej ind i de individuelle oplevelsers digitale kultur.

Faren her er, at vi også bliver overfladiske og ikke gør os umage. Samtidig åbner der sig nye muligheder for, at endnu flere mennesker rent faktisk kan få hurtig adgang til viden og goder, bare på nye måder.

Lad os, mens minderne om en svunden tid passerer revy, imødegå faresignalerne og opsøge mulighederne.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?