11. april 2021
Virksomheder i vores nærområde  beretter om medarbejdere, der spilder en masse tid på at holde i kø på Hillerødmotorvejens forlængelse, ligesom det bliver stadigt sværere at vinde kampen om den kvalificerede arbejdskraft, skriver de tre borgmestre. 

Foto: Kim Rasmussen
gallery icon

Se billedserie

Virksomheder i vores nærområde beretter om medarbejdere, der spilder en masse tid på at holde i kø på Hillerødmotorvejens forlængelse, ligesom det bliver stadigt sværere at vinde kampen om den kvalificerede arbejdskraft, skriver de tre borgmestre. Foto: Kim Rasmussen
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hillerødmotorvejens forlængelse skal med i ny infrastrukturaftale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hillerødmotorvejens forlængelse skal med i ny infrastrukturaftale
Debat - 25. marts 2021 kl. 14:31

Af Kirsten Jensen (S), Hillerød Kommune, Anders Gerner Frost (nytgribskov), Gribskov Kommune og Steffen Jensen (S), Halsnæs Kommune - alle borgmestre

Kære Benny Engelbrecht,

Nu nærmer forhandlingerne om de kommende 10-15 års infrastrukturinvesteringer i Danmark sig, og vi både håber og tror på, at et bredt politisk flertal i dette forår vil slå hegnspæle i en visionær aftale, der satser på langsigtede investeringer med fokus på helhed, mobilitet og klima.

Ingen kan sidde overhørigt, at vi som pendlere, virksomheder og samfund spilder store værdier ved at holde i kø på vejene hver eneste dag. Erhvervslivet er ligesom den enkelte borger dybt afhængigt af, at vi har den bedst mulige mobilitet. Når Dansk Industri tager temperaturen på erhvervslivets ønsker, står transport og infrastruktur øverst på ønskesedlen.

Som repræsentanter for kommuner, der både er placeret i provinsen, og som samtidig er direkte bindeled til København, anser vi det for meget centralt, at fremtidige vejinvesteringer foretages de steder, hvor behovet er størst.

Lad os i den forbindelse kaste blikket på Hillerødmotorvejens forlængelse. Denne strækning er i dag den mest trafikerede statsvej i Danmark, der ikke er motorvej. Etableringen af Nyt Hospital Nordsjælland gør blot behovet for motorvejsforlængelsen endnu mere presserende, hvorfor vejføringen, når motorvejen anlægges, bør gå helt til det nye hospital.

Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse taler da også sit tydelige sprog:

Trafikmængden på strækningen er massiv og vil kun stige i de kommende år. Fra 38.000 køretøjer om dagen før corona-krisen til 47.000 køretøjer i døgnet i 2025. Hvis vejen er udbygget til motorvej i 2025, vil det være til glæde for endnu flere bilister. I så fald vil hele 59.000 køretøjer til den tid dagligt benytte strækningen.

Uanset hvad vi gør, kommer der flere biler. En rigtig motorvej vil betyde bedre afvikling af trafikken, og vi vil som billister kunne spare seks minutter hver vej, hver dag - alene på forlængelsen.

Og ikke nok med det - forlængelsen af Hillerødmotorvejen vil samtidig forbedre trafiksikkerheden markant i form af færre ulykker. Motorvejsudvidelsen vil halvere antallet af personskadeulykker og eliminere frontalskadeulykker på en strækning, der indtil nu desværre har været præget af en række ulykker med dødelig udgang.

Et af de mest rentable vejprojekter

Hvad angår samfundsøkonomisk rentabilitet og pris, er beregningerne på Hillerødmotorvejens forlængelse ligeledes iøjnefaldende:

En forlængelse af Hillerødmotorvejen har en rentabilitet på meget høje 12 procent, hvilket gør dette projekt til et af de absolut mest rentable vejprojekter i Danmark med en anlægssum på - i motorvejsinvesteringstermer - beskedne ca. 980 millioner kroner.

De ovennævnte »stærke« tal underbygger vores oplevelse af, at Hillerødmotorvejens forlængelse på alle måder er en god investering. Det står samtidig lysende klart, at vi står i en situation, der kræver handling.

Vores løbende dialog med centrale virksomheder i vores eget nærområde bekræfter dette billede. Virksomhederne beretter om medarbejdere, der spilder en masse tid på at holde i kø på Hillerødmotorvejens forlængelse, ligesom det bliver stadigt sværere at vinde kampen om den kvalificerede arbejdskraft.

Den trafikale infrastruktur skaber dermed barrierer for at drive virksomhed og skabe flere arbejdspladser i vores kommuner. Det skal vi have gjort noget ved! Det skal være muligt at drive en succesfuld virksomhed - både omkring de større byer, men så sandeligt også i provinsen. Og det skal være muligt for medarbejderne at komme til og fra arbejde, selv om de ikke bor lige ved siden af deres arbejdsplads.

Klima, infrastruktur og mobilitet i transportsektoren og i samfundsøkonomien hænger sammen og påvirker hinanden. Derfor er det afgørende, at vi både har forståelse for, at infrastruktur er afgørende for udvikling og velstand, og samtidig er bevidste om, at de nye tiltag i størst muligt omfang skal lægge grundstenene til transportområdets grønne omstilling og bæredygtige udvikling.

Klar til den grønne omstilling
I Hillerød, Halsnæs og Gribskov er vi klar til den grønne omstilling!

Lad os give nogle helt konkrete eksempler:

Der kan indføres »grønne krav« til kommende motorvejsbyggerier generelt og til Hillerødmotorvejens forlængelse specifikt. Det kan være anvendelse af endnu mere bæredygtigt design og bæredygtige byggematerialer, herunder »grøn beton«, genanvendelse af asfalt, støjreducerende asfalt samt test af opladning af biler i bevægelse.

Netop opladning af fremtidens bilpark bliver et centralt punkt i den grønne omstilling af transportsektoren. Borgere og virksomheder køber kun fremtidens grønne køretøjer, hvis de kan oplade/optanke dem. Et led i en kommende infrastrukturaftale bør derfor være en plan for at udbrede en lade-infrastruktur, der er optimeret til, at bilen kommer ind, får fyldt »tanken« op, og kører videre, på samme måde som vi kender det fra de nuværende tankstationer med fossile brændstoffer.

Asfalt og beton skal med andre ord kombineres med forskning og klima, når Hillerødmotorvejens forlængelse skal anlægges og drives. De to ting behøver ikke være hinandens modsætninger. Herigennem kan investeringen fremtidssikres med øget produktivitet, vækst og forbedret klima til følge.

Så kære Benny Engelbrecht - vi glæder os til at se resultatet af de kommende infrastrukturforhandlinger! Herfra er opfordringen klar: Lad os nu få anlagt den nødvendige infrastruktur - både når det gælder Hillerødmotorvejens forlængelse og andre meget væsentlige projekter som Frederikssundmotorvejens færdiggørelse og forbedringer på Kystbanen. Det er et brændende ønske fra både borgere og virksomheder. Og det er vores pligt som ansvarligt samfund at tage denne udfordring seriøst og handle på den.

Regeringen overvejer mulighed for bilfrie søndage. Er det en god idé?