18. oktober 2019
Luftfotografiet af Hillerød Station set fra nord viser, hvordan sammenbygningen af Lokaltogs spor fra Lille Nord og Gribskovbanen (nederst) til Hundestedbanen afbryder forbindelsen fra Stationspladsen og busserne til S-togene. Også Lokaltogs yderste spor til højre langs Stationspladsen bliver isoleret fra S-togene. (fra Brochure udgivet af bl.a. Hillerød Kommune 2015),
Luftfotografiet af Hillerød Station set fra nord viser, hvordan sammenbygningen af Lokaltogs spor fra Lille Nord og Gribskovbanen (nederst) til Hundestedbanen afbryder forbindelsen fra Stationspladsen og busserne til S-togene. Også Lokaltogs yderste spor til højre langs Stationspladsen bliver isoleret fra S-togene. (fra Brochure udgivet af bl.a. Hillerød Kommune 2015),
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hillerød Station i høring?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hillerød Station i høring?
Debat - 24. maj 2019 kl. 14:12
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ombygning
Af Jeppe Tønsberg Trollesmindevænget 1 Hillerød

I forlængelse af Søren Dal- agers indlæg 14. maj har også jeg et spørgsmål til borgmester Kirsten Jensen (S): Når Banedanmarks analyse til beskedne otte mio. kr. er færdig og udmøntet i et projekt til ombygning af Hillerød Station, vil projektet så blive fremlagt i høring i en periode, så offentligheden kan tage stilling til det og evt. gøre indsigelse imod det?

En ombygning til gennemkørsel for Lokaltog, som den hidtil har været foreslået, vil naturligvis være upopulær blandt stationens brugere, fordi den vil afskære den direkte adgang til S-togene fra Stationspladsen og busserne. For de rejsende, der ankommer/afgår med Lokaltog, bliver det kun halvt så irriterende, men dog mærkbart: I hvert fald den ene vej skal man over en gangbro hen over Lokaltogs spor mod Favrholm for at komme til/fra S-toget eller byen. Altså helt anderledes besværlige skifteforhold end vi har været vant til.

Hvem har interesse i en sådan ombygning? Først og fremmest Hillerød Kommune med dens nye bydel Favrholm. Her kommer stationen til at ligge i tilknytning til Favrholm City, som så kan bryste sig af at have direkte togforbindelse fra det nordlige Nordsjælland. Hillerød Kommune kan også spare på uproduktive parkeringspladser i Favrholm og henvise bilister nordfra til at komme med toget.

Når det er Banedanmark, der laver analysen af ombygningen, må man være klar over, at Banedanmark ikke er neutral, men er part i sagen. Banedanmark, der ikke som DSB er afhængig af indtægter og må pleje et kundegrundlag, kan forventes at vælge en billig og teknisk simpel løsning som den foreslåede uden hensyn til passagerernes behov for tilgængelighed, kvalitet og service.

Derimod har Hospitalet mindre gavn af Favrholm Station, fordi afstanden bliver så stor, at der må indsættes en shuttlebus. Og når Lokaltogs passagerer alligevel skal skifte til en bus for at komme til hospitalet, kan det nemmere ske på en uombygget Hillerød Station uden trapper. Man skal også huske på, at det ikke bliver alle Lokaltog, der videreføres fra Hillerød Station til Favrholm, og at man derfor kan opnå bedre forbindelser ved at skifte på Hillerød Station.

Man kunne godt få den mistanke, at Hillerød Kommune har brugt Hospitalet og dets goodwill i Nordsjælland som påskud for at opnå fordele til Favrholm City. Det er jo meget almindeligt, at en kommune tilgodeser nye bydele og nye skatteborgere på bekostning af dem, der bor i kommunen i forvejen. Det er blandt disse, at vi finder en stor del af Hillerød Stations nuværende brugere, som ombygningen vil komme til at gå ud over. Derfor bør de have mulighed for at gøre indsigelse mod projektet.

Men får de den mulighed?